Mimas, luna planetei Saturn, ar putea ascunde un ocean subteran. Cum arată suprafața satelitului natural

Mimas, luna planetei Saturn, ar putea ascunde un ocean subteran și forme de viață extraterestră. O nouă analiză susține că această lună ar putea reprezenta o oportunitate de cercetare semnificativă în Sistemul Solar.

Publicat: 21 ianuarie 2022, 13:19

O nouă analiză a uneia dintre lunile planetei Saturn, numită Mimas, sugerează că satelitul natural ar găzdui un ocean sub suprafață. Această lună a fost poreclită și „Steaua Morții” pentru că are un aspect similar cu Death Star din universul cinematografic Star Wars.

Mimas are un crater imens, motiv pentru care a fost asemănată cu „Steaua Morții”, potrivit Science Alert.

Luna are un clătinat neobișnuit, ce a fost observat de astronomi. Potrivit acestora, ar putea fi un semn că satelitul natural ar avea un ocean lichid în interior.

Mimas, luna planetei Saturn, ar putea ascunde un ocean subteran

Dacă se va dovedi că Mimas are un ocean ascuns, va intra în aceeași categoria ca Europa și Enceladus, drept lumi cu oceane lichide interne. Dacă ascunde un ocean, e un tip de care experții nu au mai întâlnit până acum.

„Pentru că suprafața lui Mimas are foarte multe cratere, credem că a fost doar o bucată de gheață,” a declarat Alyssa Rhoden, din cadrul Southwest Research Institute, despre luna planetei Saturn.

Lumi cu oceane lichide interne, precum Enceladus și Europa, tind să fie fracturate și să arate semne ale activității geologice. Se pare că suprafața Mimas ne-a păcălit și noua noastră înțelegere a extins semnificativ definiția unei lumi ce poate fi locuită, în Sistemul Solar și dincolo de el.

– Alyssa Rhoden

Și pe Pământ există organisme ce pot trăi fără prezența razelor solare. Fundul oceanului e unul dintre aceste locuri, în care organismele se adună în jurul orificiilor hidrotermale. Acestea emit căldură și nutrienți, din interiorul Pământului. Aceste creaturi folosesc chemosinteza pentru a se hrăni. Care e motivul surprinzător pentru care NASA încă nu a trimis oameni pe Marte.

Acest proces ar putea avea loc și pe Mimas, luna planetei Saturn, dacă există viață în potențialul ocean ascuns.

Luna Mimas e mai apropiată de Saturn decât Enceladus

Pe Europa și Enceladus, activitatea geologică din interiorul lunilor genera suficientă căldură pentru ca apa aflată sub suprafață să nu înghețe.

Mimas, luna planetei Saturn, nu pare să aparțină aceleiași categorii. E mai apropiată de Saturn decât Enceladus și are o orbită mai neobișnuită. Ca urmare, ar avea maree mai puternice, darare o activitate mult mai joasă decât Enceladus.

Ca urmare, experții au concluzionat că Mimas e înghețată, înainte să observe cum se clatină. Acest detaliu a fost observat cu ajutorul instrumentului Cassini. Dacă Mimas ar fi înghețată complet, nu s-ar clătina așa.

Ca urmare, experții au concluzionat că aceasta fie are un nucleu diferit sau ascunde un ocean lichid. Recent, Curiosity a găsit carbon pe Marte.

Rhoden și echipa sa vor să investigheze posibilitatea că Mimas, luna planetei Saturn, ascunde un ocean lichid. Potrivit modelului creat de ei, stratul exterior de gheață a satelitului natural are o grosime de 24-31 de kilometri. Sub acesta s-ar afla un ocean global.

Mimas are un diametru de doar 396 de kilometri, așa că acea coajă de gheață e considerată groasă în comparație. Stratul de gheață de pe Enceladus are o grosime de 5-35 de kilometri, la un diametru de 513 kilometri.

Echipa lui Rhoden a descoperit că Mimas, luna planetei Saturn, ar avea un nucleu care nu e prins de suprafață. Sunt necesare alte studii pentru a putea determina dacă Mimas are un ocean ascuns și dacă acesta găzduiește viața. Studiul despre satelitul natural a fost publicat în Icarus.

Imagine cu planetă Pământ, cu soarele în partea de sus, ce nu arată rotația Pământului