James Webb a surprins imagini spectaculoase cu 19 galaxii în spirală. La ce distanță fantastică de Pământ se află

Telescopul James Webb a surprins imagini spectaculoase cu 19 galaxii în spirală, care se află la o distanță considerabilă de Pământ.

Publicat: 2 februarie 2024, 7:23

James Webb e, în acest moment, cel mai avansat observator spațială de pe Pământ. Cu ajutorul instrumentelor precise și sensibile aflate la bord. Atunci când experții folosesc aceste instrumente, sunt uimiți de imaginile posibile cu ajutorul telescopului.

O serie de imagini date publicităţii recent, surprinse de telescopul spaţial James Webb, prezintă în detalii remarcabile 19 galaxii spirală aflate relativ aproape de Calea Lactee.

Ceea ce oferă noi informaţii despre procesul de formare a stelelor, precum şi despre structura şi evoluţia galaxiilor, transmite Reuters, scrie AGERPRES

James Webb a surprins imagini spectaculoase cu 19 galaxii în spirală

Imaginile au fost făcute publice luni de o echipă de oameni de ştiinţă implicaţi într-un proiect. Acesta e numit Physics at High Angular resolution in Nearby GalaxieS (PHANGS). Operează în mai multe observatoare astronomice importante.

Cea mai apropiată dintre cele 19 galaxii se numeşte NGC5068. Este situată la aproximativ 15 milioane de ani-lumină de Pământ. Cea mai îndepărtată dintre ele este NGC1365. E aflată la aproximativ 60 de milioane de ani-lumină de Pământ. James Webb a surprins imagini spectaculoase cu aceste galaxii inedite.

Un an-lumină este distanţa pe care o parcurge lumina într-un an – 9,5 trilioane de kilometri.

Telescopul spaţial James Webb (JWST) a fost lansat în 2021. A început să colecteze date în 2022. A schimbat înţelegerea universului timpuriu prin imaginile uimitoare surprinse în cosmos. Observatorul spaţial aflat pe orbită analizează universul în principal în infraroşu. Telescopul spaţial Hubble, lansat în 1990 şi încă operaţional, îl studiază în principal la lungimi de undă optice şi ultraviolete.

Galaxiile spirală seamănă cu nişte roţi enorme. Sunt des întâlnite în spaţiu. Calea Lactee în care ne aflăm este una dintre ele. Acum, James Webb a surprins imagini spectaculoase cu alte galaxii similare.

Noile observaţii au fost surprinse de la camera în spectru infraroşu apropiat (NIRCam) şi cea în spectru infraroşu mediu (MIRI). Ele arată aproximativ 100.000 de grupuri de stele şi milioane sau poate miliarde de stele individuale.

Galaxiile spirală sunt des întâlnite în univers

„Aceste date sunt importante. Deoarece ne oferă o nouă viziune asupra celei mai timpurii faze de formare a stelelor”, a declarat astronomul de la Universitatea din Oxford Thomas Williams. Williams a condus echipa responsabilă de procesarea imaginilor.

„Stelele se nasc în adâncul norilor de praf, care blochează complet lumina la lungimi de undă vizibile – la care este sensibil Telescopul Spaţial Hubble. Însă aceşti nori se ‘deschid’ la lungimile de undă ale JWST. Nu ştim prea multe despre această fază, nici măcar cât durează. Aşa că aceste date vor fi vitale pentru înţelegerea modului în care îşi încep viaţa stelele din galaxii”, a adăugat Williams, după ce James Webb a surprins imagini spectaculoase cu 19 galaxii.

Aproximativ o jumătate dintre galaxiile spirală au o structură dreaptă, numită bară. Aceasta iese din centrul galactic de care sunt ataşate braţele spiralate.

„În mod obişnuit, se crede că galaxiile se formează din interior spre exterior. Și astfel devin din ce în ce mai mari pe parcursul vieţii lor. Braţele spiralate acţionează pentru a mătura gazul care se va forma în stele. Iar barele acţionează pentru a canaliza acelaşi gaz către gaura neagră centrală a galaxiei”, a spus Williams.

Aceste imagini le permit oamenilor de ştiinţă să descopere, în premieră, în detalii remarcabile, structura norilor de praf şi gaz din care se formează stelele şi planetele, în galaxiile aflate dincolo de Marele Nor al lui Magellan şi de Micul Nor al lui Magellan, două galaxii considerate sateliţi galactici ai Căii Lactee aflate în extindere.

Sergei Krikalev, numit și cosmonautul abandonat în spațiu, îmbrăcat la costum, cu un hublou de navetă în spate