Cea mai îndepărtată stea observată până acum a fost surprinsă de Telescopul Hubble. La ce distanță de Pământ se află Earendel

Earendel, cea mai îndepărtată stea observată până acum, a fost surprinsă de Telescopul Hubble, într-o grupare imensă de galaxii.

Publicat: 31 martie 2022, 16:14

Steaua, numită Earendel, a fost observată cu ajutorul Telescopului Hubble. Descoperirea a fost posibilă datorită faptului că universul se curbează în jurul grupării de galaxii. Ca urmare, se creează o lentilă gravitațională, ce a permis surprinderea unui sistem de stele de la începutul universului.

Sistemul de stele poartă numele de WHL0137-LS, dar a fost poreclit Earendel de către astronomi, un cuvânt din engleza veche care înseamnă „steaua de dimineață”, scrie The Verge

Sistemul Earendel s-ar fi format la doar 900 de milioane de ani după Big Bang, potrivit studiului publicat în jurnalul Nature. Află cum arăta Pământul acum 4 miliarde de ani.

De la formarea sistemului au trecut 12.8 miliarde de ani până când lumina stelelor a ajuns la Telescopul Hubble, o distanță fantastică față de Pământ. Lumina a fost amplificată datorită unui truc al gravitației. Steaua a apărut drept mici puncte de fotoni în senzorul de imagine al Hubble.

Earendel e cu 8.2 miliarde de ani mai în vârstă decât Soarele și Pământul. În plus, cea mai îndepărtată stea observată până acum e cu 12.1 miliarde de ani mai în vârstă decât primele animale de pe Pământ.

Cu această descoperire, Earendel a doborât mai multe recorduri. Fosta stea care deținea titlul de cea mai veche stea descoperită până acum, Icarus, avea 9.4 miliarde de ani. Icarus e cu 3.4 miliarde de ani mai tânără decât Earendel.

Chiar și supernovele, cele mai luminoase obiecte din univers, sunt mai tinere decât Earendel.

Earendel se află în galaxia Sunrise arc. Aceasta a fost numită după efectul de lentilă gravitațional cu ajutorul căruia a fost posibilă această descoperire.

„Această galaxie pare amplificată și întinsă într-o formă lungă, subțire de semilună datorită efectului de lentilă gravitațională a unei grupări de galaxii de pe fundal,” a declarat Brian Welch, conducătorul studiului despre cea mai îndepărtată stea observată până acum.

Sistemul Earendel a fost studiat timp de 3.5 ani

Welch și echipa sa au petrecut 3.5 ani studding Earendel în cadrul a mai multe observații Hubble. Ei au vrut să confirme dacă văd ceva real și nu un efect temporar al luminii.

Potrivit lui Welch, cea mai îndepărtată stea observată până acum poate oferi informații importante despre stelele antice. În plus, oferă indicii despre primele etape ale formării universului.

„Cu obiectele îndepărtate, putem vedea trecutul universului și un timp în care universul arăta foarte diferit față de cum arată azi,” a declarat Welch.

„Știm că galaxiile arătau diferit atât de devreme și știm că au fost relativ puține generații de stele care au apărut înaintea lor,” a continuat Welch.

Recent, astronomii au declarat că ar fi găsit prima planetă în afara galaxiei noastre.

Stelele se formează atunci când atomii mai ușori (precum hidrogenul și heliul) se contopesc prin fuziune nucleară. Astfel, formează elemente mai grele, precum carbonul, oxigenul și chiar și fierul.

Earendel, în primele etape ale universului, probabil avea puține elemente mai grele decât heliu în sistem.

Baterie pentru mașină electrică, în nuanțe de roșu și albastru. Northvolt, rivalul Tesla din Europa, a produs prima sa baterie litiu-ion