Descoperirea unei găuri negre neobișnuite ar putea rescrie regulile despre galaxii. De ce e atât de interesantă pentru experți

Descoperirea unei găuri negre neobișnuite ar putea să rescrie regulile despre galaxii, după ce experții au observat un fenomen rar.

Publicat: 22 februarie 2022, 7:23

Găurile negre masive din centrul multor galaxii au forme relativ plate. Un studiu recent aseamănă aspectul lor mai degrabă cu gogoși sau clătite, în care centrul e activ și arde marginile din interior.

Romain Petrov, din cadrul Université de la Côte d’Azur și colegii săi au descris o descoperire neobișnuită, într-un studiu publicat în jurnalul Nature, scrie The Independent.

Această descoperire confirmă și extinde o teorie despre nucleul galaxiilor.

„Co-evoluția dintre gaura neagră și galaxia gazdă – ce a fost inițial, gaura neagră sau galaxia? – are un impact puternic asupra evoluției galaxiei, inclusiv a formării stelelor din acea galaxie,” a declarat Petrov.

O legătură din lanțul de evenimente ce a dus la crearea oamenilor care pot discuta astfel de probleme.

– Romain Petrov

Petrov și colegii săi au folosit instrumentul MATISSE (Multi-AperTure mid-Infrared SpectroScopic Experiment) al observatorului din Chile, pentru a studia galaxia Messier 77. Aceasta se află la o distanță de 47 de ani-lumină de Pământ.

Messier 77 e una dintre galaxiile ce pot fi observate cel mai ușor, cu un nucleu galactic activ. A fost baza pentru Unified Model of Active Galactic Nuclei. Acest model e un punct de referință pentru analizarea diferențelor din nucleul galaxiilor. Potrivit modelului, se poate observa un comportament diferit al nucleului, în funcție de unghiul în care e observat și ce parte din gaura neagră din centru e acoperită de praf și gaze.

Acestea se formează pe măsură ce materialul e atras de centrul găurii negre, proces prin care acestea sunt considerate active. Ultimele momente ale unei planete moarte care se lovește de nucleul propriei stele.

Descoperirea unei găuri negre neobișnuite ar fi avut loc în Messier 77. Norul de materie ascunde gaura neagră din centru de analiză directă.

Gaura neagră din Messier 77 a fost studiată cu ajutorul instrumentului MATISSE

În 2019, o echipă de experți a folosit instrumentul GRAVITY pentru a studia acea gaură neagră. Rezultatele studiului au combătut geometria acceptată a acesteia și, prin urmare, a modelului elaborat.

Echipa GRAVITY a concluzionat că marginea interioară a găurii negre – descrie drept o „gogoașă” – poate fi observată.

„Dacă vezi centrul interior al gogoșii, atunci nu poate ascunde structura centrală ce se află în mijlocul gogoșii,” a declarat Petrov. „Atunci modelul nu descrie corect ținta ce a fost folosită pentru elaborarea modelului.”

Descoperirea unei găuri negre neobișnuite din Messier 77 și analiza realizată de Petrov contrazic rezultatele studiului GRAVITY. Astronomii cred că au găsit prima planetă în afara galaxiei noastre.

„Favorizează modelul, cu o actualizare: norul de praf chiar ascunde structura centrală din Messier 77, dar arată mai degrabă ca o clătită cu o gaură centrală,” a declarat Petrov.

Descoperirea, realizată cu ajutorul unei găuri negre din Messier 77, susține modelul inițial. Acum, acesta poate fi aplicat și altor nuclee galactice. Cu ajutorul său, astronomii pot descoperi cum găurile negre și galaxiile au evoluat împreună. În plus, pot găsi informații despre cum se formează stelele, planetele și chiar și cum a apărut viața.

Imagine cu Andromeda, o galaxie „canibală” care se află lângă Calea Lactee