Ultimele momente ale unei planete moarte care se lovește de nucleul propriei stele. Fenomenul inedit a fost observat pentru prima dată

Experții au surprins ultimele momente ale unei planete moarte, ce s-a lovit de propria sa stea albă pitică. Fenomenul inedit a fost observat de cercetători pentru prima dată.

Publicat: 10 februarie 2022, 15:18

Astronomii au dezvăluit că au surprins momentul în care rămășițele unei planete moarte s-au izbit de steaua în jurul căreia orbita, numită G 29-38. Aceasta face parte din categoria stelelor albe pitice.

Fenomenul a fost surprins cu ajutorul observatorului Chandra, din cadrul NASA, potrivit The Independent

Procesul a confirmat decenii de dovezi indirecte potrivit cărora rămășițele din planetele care se dezintegrează ajung să se lovească de aceste stele, în cursul a miliarde de ani, scrie Daily Mail

Ultimele momente ale unei planete moarte care se lovește de propria sa stea

O stea albă pitică e nucleul rămas în urmă a unei stele moarte, similare cu Soarele, potrivit experților. Vezi cum arăta Pământul acum 4 miliarde de ani.

Rămășițele planetei moarte au fost încălzite la o temperatură de 1.8 milioane de grade Fahrenheit atunci când s-au lovit de suprafața G 29-38. Aceasta se află la o distanță de 44 de ani-lumină de Pământ, susțin experții din cadrul Universității din Warwick, Marea Britanie.

Potrivit lui Timothy Cunnigham, conducătorul studiului, aceeași soartă ar putea să o aibă și planetele, lunile și asteroizii din Sistemul Solar, în următoarele miliarde de ani. Studiul a fost publicat în jurnalul Nature.

Un astfel de proces e lent și începe abia atunci când o stea ajunge în faza de gigantă roșie. În această etapă, straturile superioare ale stelei încep să se desprindă. Atunci când planetele se apropie îndeajuns de mult de stea pentru a fi distruse, vor forma un fel de disc, ce se va dezintegra treptat.

„Potrivit estimărilor actuale, aceste discuri au o durată de viață de aproximativ 100.000 – 1.000.000 de ani,” a declarat Cunningham.

Experții au descoperit că rămășițele planetei se mișcă treptat către nucleu, până când sunt consumate de acesta. Astfel, ei au putut observa ultimele momente ale unei planete moarte ce se afla în acest proces lent.

Calea Lactee are peste 300.000 de stele albe pitice

Potrivit experților, cele mai multe stele și sisteme planetare vor ajunge în același punct ca G 29-38. În acest moment, astronomii au descoperit peste 300.000 de astfel de corpuri cerești în Calea Lactee. Astronomii cred că au găsit prima planetă în afara galaxiei noastre.

Ei cred că cele mai multe dintre ele strâng treptat rămășițele planetelor și lunilor ce le-au orbitat la un moment dat.

Ultimele momente ale unei planete moarte care se lovește de propria sa stea au fost observate pentru prima dată. Acest fenomen poate ajuta astronomii pe viitor.

Aceștia au putut calcula câte elemente există pe suprafața stelei. Din acest punct, au putut estima compoziția obiectelor de la care au provenit.

Atunci când aceste elemente sunt atrase către stea, se izbesc de suprafața ei și formează „plasmă încălzită de șoc”. Aceasta poate atinge și temperaturi de 1.8 milioane de grade Fahrenheit. Din acest punct, elementele rămân la suprafața stelei. Pe măsură ce se răcesc, emit raze X ce pot fi observate și de pe Pământ.

Nava Chang'e 4, cu rover, pe Lună, din misiunea Chinei, o navă spațială care a aterizat pe partea întunecată a Lunii