Cum se pregătesc florile pentru „apocalipsa insectelor”. Schimbarea care ar putea schimba natura pentru totdeauna

Experții au descoperit cum se pregătesc florile pentru „apocalipsa insectelor”, un fenomen care va schimba viața pe planetă.

Publicat: 8 iulie 2024, 7:23 / Actualizat: 8 iulie 2024, 11:23

Planeta trece prin „apocalipsa insectelor” în acest moment. Adică o scădere drastică a populației insectelor. Experții estimează că populația scade cu aproximativ 2% în fiecare an, din cauza încălzirii globale, pesticidelor, pierderea mediului și alte probleme cauzate de activitatea umană.

Adesea, florile se bazează pe insecte pentru polenizare. Dar acum aceste vietăți dispar pe zi ce trece, florile se adaptează, scrie Futurism.

Dar această adaptare poate schimba natura așa cum o știm.

Cum se pregătesc florile pentru „apocalipsa insectelor”

Scăderea numărului de insecte polenizatoare, precum albinele şi bondarii, determină florile să autofertilizeze. Acesta e un cerc vicios dăunător pentru aceste vieţuitoare, precum şi pentru culturi, conform unui studiu publicat recent, transmite AFP, scrie AGERPRES

„Destul de multe lucrări experimentale arată că, în absenţa polenizatorilor, are loc o reducere a dimensiunii florilor şi a producţiei lor de nectar”, a declarat pentru AFP Samson Acoca-Pidolle, doctorand la Universitatea din Montpellier. Astfel, „apocalipsa insectelor” poate avea efecte semnificative la nivel mondial.

Însă, ceea ce este „cu adevărat inovator este că demonstrăm, într-un mediu natural, o evoluţie a plantelor. Către o întrerupere a interacţiunii lor cu polenizatorii, în ultimii 30 de ani”, a continuat acest autor principal al studiului publicat în New Phytologist.

Echipa de la Centrul pentru Ecologie Funcţională şi Evolutivă (CEFE) a analizat soarta panseluţei de câmp (Viola arvensis). Și a polenizatorilor săi, în patru zone din regiunea Parisului.

Cercetătorii s-au bazat pe o tehnică de „ecologie prin resurecţie”. Aceasta constă în compararea florilor de azi cu cele ale căror seminţe au fost colectate din aceleaşi locuri în urmă cu mai bine de 20 de ani. Au fost păstrate în conservatoarele botanice naţionale.

Drept rezultat, în această regiune pariziană în care scăderea numărului de polenizatori este accentuată. Florile din prezent sunt cu 10% mai mici. Și produc cu 20% mai puţin nectar comparativ cu florile din trecut. E un rezultat direct provocat de fenomenul numit de experți „apocalipsa insectelor”.

Nimic surprinzător, întrucât „din moment ce nectarul nu mai este util, în lipsa polenizatorilor, nu mai are rost să fie produs. Pentru că acest lucru costă planta”, a explicat Pierre-Olivier Cheptou, director de cercetare la CEFE şi coautor al studiului.

Pierderea insectelor poate schimba planeta

Declinul insectelor zburătoare este documentat în numeroase regiuni ale Europei. Printre cauze se numără agricultura intensivă, poluarea şi schimbările climatice.

Studiul CEFE indică faptul că această scădere afectează în timp record o co-evoluţie de câteva milioane de ani cu plantele cu flori.

Află și de ce trăiesc țânțarii mai mult toamna în ultimii ani.

Panseluţele de câmp analizate în acest studiu nu fac doar să îşi conserve resursele. Ci le redirecţionează spre autofertilizare. Acesta e un fenomen în care „fiecare plantă se reproduce cu ea însăşi”, a continuat Pierre-Olivier Cheptou. „Apocalipsa insectelor” provoacă ravagii la nivel mondial. Și fenomenul se va accentua în următorii ani.

Aproximativ 80% dintre plantele cu flori au această capacitate. O mare parte ar putea, prin urmare, să „evolueze spre autofertilizare” în absenţa polenizatorilor, a adăugat Samson Acoca-Pidolle.

Acest lucru ar fi departe de a reprezenta un panaceu. În primul rând, pentru că procesul ar reprezenta „o fundătură în evoluţie, destul de ireversibilă”, a precizat Cheptou. Cu un patrimoniu genetic foarte omogen, „există mai puţine posibilităţi de adaptare”.

Imagine digitală cu planeta Marte, pe fundal negru. Potrivit experților, apa de pe Marte ar fi dispărut mai recent decât se credea