„Cometa eclipsei” vizitează iar Sistemul Solar, după peste 70 de ani. Când poți vedea pe cer evenimentul unic în viață

„Cometa eclipsei” vizitează iar Sistemul Solar, la peste 70 de ani de când a fost vizibilă ultima dată, în același an în care a fost încoronată regina Elisabeta a II-a.

Publicat: 14 martie 2024, 14:50

Potrivit experților, ultima dată când cometa a vizitat Sistemul Solar a fost în anul în care a fost încoronată regina Elisabeta a II-a a Marii Britanii, în 1952. Cometa va deveni din ce în ce mai luminoasă pe măsură ce se apropie de Soare.

Astronomii amatori au observat cometa 12P/Pons–Brooks. E formată din rocă, gheață și praf și are un diametru de aproximativ 30 de kilometri.

Orbitează în jurul Soarelui la fiecare 71 de ani. În scurt timp, va fi vizibilă și cu ochiul liber, scrie Forbes.

„Cometa eclipsei” vizitează iar Sistemul Solar, după peste 70 de ani

Dacă își va continua traiectoria actuală, cometa va fi vizibilă cu ochiul liber pe 8 aprilie, în timpul eclipsei solare totale. Potrivit experților, această cometă devine mai luminoasă pe măsură ce se apropie de interiorul Sistemului Solar.

Cum „cometa eclipsei” vizitează iar Sistemul Solar acum, va fi vizibilă cu ochiul liber. Într-un eveniment ce poate fi unic în viață. În acest moment, cometa e vizibilă cu ajutorul telescoapelor și binoclurilor. Momentan are o magnitudine de 5.9, ceea ce înseamnă că se apropie treptat de etapa în care va fi văzută cu ochiul liber. Dar poluarea luminoasă poate îngreuna vederea cometei.

Află care sunt cele mai spectaculoase ploi de meteoriți din 2024.

În acest moment, cometa se mișcă între constelațiile Andromeda și Pești, care sunt vizibile în partea vestică a cerului după apus, dar doar pentru câteva ore.

Cometa 12P/Pons–Brooks va fi vizibilă în timpul eclipsei solare, ce va fi vizibilă în totalitate în porțiuni din SUA, Mexic și Canada. Din acest motiv poartă și denumirea de „cometa eclipsei” acum că vizitează iar Sistemul Solar fix în momentul în care va avea loc acest fenomen.

Experții recomandă să folosești un binoclu, pentru a te asigura că vezi cometa, sau un telescop. În timpul eclipsei, 12P/Pons–Brooks va fi aproape de Jupiter, așa că va fi ușor de găsit.

Când poți vedea cometa 12P/Pons–Brooks cu ochiul liber

Potrivit experților, cometele sunt cel mai vizibile atunci când sunt cel mai apropiate de Soare și de Pământ. În cazul cometei 12P/Pons–Brooks, aceasta va fi la o distanță de 232 de kilometri de Soare pe 21 aprilie. De Pământ se va apropia pe data de 2 iunie. Ca urmare, acestea sunt dățile în care va fi, teoretic, vizibilă cu ochiul liber.

Dar, îm emisfera nordică, data de 2 iunie e apropiată de solstițiul de vară. Atunci e mai dificil să observi obiecte luminoase pe cer. Așa că experții recomandă să te uiți după „Cometa eclipsei” care vizitează iar Sistemul Solar pe 12 sau pe 21 aprilie. Atunci când va fi cea mai apropiată de Jupiter, respectiv de Soare.

12P/Pons–Brooks e o cometă de tip Halley, categorie în care intră datorită orbitei de 71 de ani în jurul Soarelui. Cometa Halley, singura cometă descoperită de 2 ori, are o orbită de 75-76 de ani. Inițial, a fost descoperită de Jean Louis Pons în Franța, în 1812. Ulterior a fost descoperită și în SUA, în 1883, de către William R. Brooks.

Curent cauzat de o furtună solară, similară cu cea care s-ar putea izbi de Pământ