Când va avea loc cea de-a 6-a extincție în masă. Un nou studiu oferă o cronologie surprinzătoare

Un nou studiu a dezvăluit când va avea loc cea de-a 6-a extincție în masă, un fenomen care va afecta un număr impresionant de specii de pe Pământ.

Publicat: 1 august 2022, 14:44

Un expert în climă din cadrul Universității din Tohoku, Japonia, a analizat datele într-un nou studiu. Potrivit acestuia, următoarea extincție în masă nu va fi egală cu celelalte 5 din istoria Pământului, cel puțin pentru câteva secole.

Cel puțin o dată în ultimii 540 de ani, Pământul a pierdut o mare parte din speciile de pe el din acea perioadă. Astfel de evenimente sunt cunoscute drept extincții în masă, scrie Science Alert

Acestea au loc, de obicei, după schimbarea climei, fie încălzire extremă, fie răcire extremă. Istoric, astfel de schimbări au fost cauzate de asteroizi sau activitate vulcanică.

Când va avea loc cea de-a 6-a extincție în masă

În contextul actual, schimbarea climei e cauzată de activitatea umană, susțin experții. Kunio Kaiho a încercat să cuantifice stabilitatea temperaturii medii de la suprafața Pământului și biodiversitatea planetei. În urma cercetării, a descoperit un efect liniar. Cu cât e mai mare schimbarea de temperatură, cu atât e mai mare și extincția în masă.

Calculele lui Kaiho pot dezvălui când va avea loc cea de-a 6-a extincție în masă. Mulți experți sunt de părere că deja a început.

Pentru evenimente globale de răcire, cele mai mari extincții în masă au avut loc atunci când temperaturile au scăzut cu aproximativ 7 grade Celsius. Pentru evenimentele de încălzire globală, extincțiile au avut loc după ce a fost trecut pragul de 9 grade Celsius, la nivel mondial.

Aceste trepte sunt mult mai mari decât estimările trecute. Ele au sugerat că o creștere de 5.2 grade Celsius va duce la dispariția în masă a speciilor marine, o extincție similară cu celelalte 5. Potrivit estimărilor, la finalul secolului, temperatura globală ar crește cu până la 4.4 grade Celsius.

„Încălzirea globală de 9 grade nu va apărea în Antropocen cel puțin până în 2500. În cel mai sumbru scenariu,” a declarat Kaiho.

Un alt factor important e și viteza la care are loc cea de-a 6-a extincție în masă.

Recent, astronomii au găsit un Super-Pământ pe care ar putea exista forme de viață.

Expertul nu neagă că multe extincții pe pământ și în apă au loc deja din cauza încălzirii globale. El nu anticipează, însă, că pierderile vor fi la fel de mari ca cele din trecut.

Cea mai mare extincție în masă a ucis 95% dintre speciile de atunci

Cea mai mare extincție în masă a avut loc timp de 60.000 de ani. Acel eveniment s-a întâmplat în urmă cu 250 de milioane de ani. Extincția de acum are loc mult mai repede, din cauza încălzirii globale cauzate de activitatea umană.

E posibil ca mai multe specii să piară în cea de-a 6-a extincție în masă nu pentru că temperaturile vor atinge un prag periculos. În schimb, schimbările au loc atât de repede, încât multe specii nu se pot adapta.

Harta corectă a lumii e diferită față de cea pe care ai învățat-o la școală – află cum arată Pământul, de fapt.

„Predicțiile despre magnitudinea viitoarei extincții antropogenice folosind doar temperatura de la suprafață sunt dificile pentru că aceste cauze ale extincției antropogenice sunt diferite față de cauzele extincțiilor în masă din timpul geologic,” a declarat expertul. Studiul său a fost public în Biogeosciences.

Un pui de tigru bengalez s-a născut la o gradină zoo din Cuba, la fel ca puiul din imagine, care stă pe o podea