„Meduza nemuritoare” a uimit experții. Ce au descoperit în genele viețuitoarei inedite

„Meduza nemuritoare” a uimit experții după ce au analizat codul genetic al viețuitoarei capabile să revină în repetate rânduri în starea juvenilă. Specialiștii din Spania au vrut să afle secretul longevității sale.

Publicat: 31 august 2022, 12:22

Experții din Spania au studiat codul genetic al meduzei Turritopsis dohrnii. Aceasta e cunoscută pentru longevitatea sa, pentru că poate reveni într-un stadiu incipient din dezvoltarea sa. Astfel, dacă tot revine la acest punct, are posibilitatea de a-și prelungi viața.

Experții au sperat ca această cercetare să ajute și la o înțelegere mai profundă a îmbătrânirii în cazul oamenilor, potrivit CNN

Studiul a fost publicat în Proceedings of the National Academy of Sciences.

„Meduza nemuritoare” a uimit experții

Maria Pascual-Torner, Victor Quesada și colegii lor din cadrul Universității din Oviedo au studiat codul genetic al Turritopsis dohrnii. E singura specie de meduză, descoperită până acum, capabilă să revină în stadiul de larvă, după ce a trecut de reproducere sexuală deja.

„Meduza nemuritoare” a uimit experții cu această abilitate. Precum alte specii de meduze, Turritopsis dohrnii are o dezvoltare în 2 etape. Trăiește pe fundul oceanului în etapa asexuală. În această perioadă, trebuie să supraviețuiască în momente în care hrana nu e abundentă. Atunci când condițiile sunt propice, se poate reproduce sexual.

Deși multe tipuri de meduze au capacitatea de a reveni la stadii precedente din evoluția lor, până la etapa de larvă, cele mai multe își pierd această abilitate după ce ating maturitatea sexuală, potrivit experților. Turritopsis dohrnii e o excepție și are o longevitate impresionantă

„Știm că această specie e capabilă de un truc din punct de vedere al evoluției, timp de poate 15-20 de ani,” a declarat Monty Graham, expert în meduze din cadrul Institutului de Oceanografie din Florida.

În urma acestei abilități, specia a primit denumirea de „meduza nemuritoare”, ce a uimit experții. Potrivit lui Graham, termenul „puțin hiberbolic”.

Scopul studiului a fost identificarea diferențelor dintre Turritopsis dohrnii și alte meduze.

Ce au descoperit experții despre meduza Turritopsis dohrnii

Experții din Spania au comparat codul genetic al Turritopsis dohrnii cu cel al Turritopsis rubra. Aceasta e cea mai apropiată rudă a speciei. Ea nu are abilitatea de a reveni la stadiul de larvă după reproducere sexuală, însă.

Astfel, au descoperit că Turritopsis dohrnii, „meduza nemuritoare” care a uimit experții, are anumite elemente în genom ce sunt mai apte să copieze și să repare ADN-ul. În plus, genele meduzei par să fie mai capabile să mențină telomerii (capătul cromozomilor). În cazul oamenilor, lungimea telomerilor pare să se scurteze pe măsură ce îmbătrânesc. Efectul a fost observat și în cazul altor specii.

Vezi cele mai neobișnuite animale marine găsite în adâncurile oceanului recent.

„Nu ne putem uita la studiu drept „o să strângem aceste meduze și le vom transforma în cremă pentru piele”,” a declarat Graham. Expertul nu crede că rezultatele studiului au valoare comercială.

În schimb, cercetarea poate ajuta experții să înțeleagă mai bine procesul de îmbătrânire. Nu doar în cazul acestei meduze, ci și în cazul altor specii, inclusiv oamenii.

„E una dintre cercetările ce cred că vor deschide ușa către o nouă arie de studiu ce merită să fie analizată,” a continuat Graham.

O mână care scoate din priză apartul electrocasnic pe care e recomandat să-l scoți din priză înainte de a merge la culcare