Bacteria care „topește” anumite tipuri de cancer. Cum reușește să combată boala

Experții au descoperit bacteria care „topește” anumite tipuri de cancer, ce ar putea revoluționa tratamentul pentru boala care face zeci de milioane de victime anual.

Publicat: 30 iulie 2024, 15:25 / Actualizat: 30 iulie 2024, 17:27

Experții au realizat că un tip comun de bacterie care se găsește în gură poate „topi” cancerul. O astfel de descoperirea poate schimba industria medicală și poate oferi noi soluții pentru tratarea cancerului.

Descoperirea a fost realizată de cercetători din Marea Britanie, ce susțin că au fost „uimiți brutal” să realizeze că fusobacteria (un tip de bacterie care se găsește frecvent în gură) poate omorî anumite tipuri de cancer, scrie The Guardian.

Oamenii care au cancer la nivelul capului și gâtului, dar care aveau această bacterie în corp, aveau o evoluție mai benefică a bolii, susține studiul.

Bacteria care „topește” anumite tipuri de cancer

Fusobacterium e un gen de bacterii asociate de obicei cu progresia cancerului intestinal. Dar se pare că are un efect invers în cazul celui mai frecvent tip de cancer de cap şi gât.

Experții susțin că aceasta e bacteria care „topește” anumite tipuri de cancer. Bacteria poate distruge celulele tumorale. Poate acţiona ca un indicator biologic pentru modul în care pacienţii vor reacţiona la tratament, conform unui studiu publicat recent în Cancer Communications, relatează agenţia de presă WAM, scrie AGERPRES.

Cancerul de cap şi gât ocupă locul al şaselea în clasamentul celor mai frecvente tipuri de cancer la nivel global. Aproximativ o mie de persoane din Regatul Unit sunt diagnosticate în fiecare lună cu această afecţiune.

Ratele de supravieţuire variază foarte mult. În funcţie răspândirea cancerului la momentul diagnosticării.

Puţine progrese terapeutice au fost realizate în ultimii 20 de ani în ceea ce priveşte acest tip de cancer. Dar cum experții au descoperit bacteria care „topește” anumite tipuri de cancer, acest sector s-ar putea dezvolta semnificativ.

Bacteria poate reduce semnificativ numărul celulelor canceroase

În cadrul unei colaborări internaţionale, o echipă de cercetători condusă de Miguel Reis Ferreira, consultant în domeniul cancerului de cap şi gât la Guy’s and St Thomas’ NHS Foundation Trust din Regatul Unit, a constatat că pacienţii cu acest tip de cancer şi care prezentau niveluri mai mari de bacterii Fusobacterium aveau un prognostic mai bun în comparaţie cu cei cu niveluri mai scăzute ale acestor bacterii.

În urma acestor observaţii, Anjali Chander, cercetătoare la King’s College London, a constatat o reducere cu 70%-99% a numărului de celule canceroase viabile în culturile de celule canceroase (cancer de cap şi gât) după infectarea lor cu Fusobacterium, bacteria care „topește” anumite tipuri de cancer prin eliberarea unor molecule toxice. Ceea ce reduce viabilitatea tumorii.

Studiul aduce informaţii noi asupra modului în care interacţionează bacteriile şi cancerul.

Acesta aste primul pas realizat în optimizarea rezultatelor furnizate de tratamentele pentru cancerul de cap şi gât pentru pacienţi. Ajută la dezvoltarea unor tratamente mai puţin invazive şi cu mai puţine efecte adverse.

Fusobacterium ar putea acţiona, de asemenea, ca un potenţial indicator biologic predictiv pentru eficacitatea tratamentului cancerului de cap şi gât.

Cercetarea a demonstrat că aceste bacterii joacă un rol mai complex decât se credea până acum. Mai ales în relaţia lor cu cancerul. Potrivit surselor menţionate, ele „topesc”, practic, celulele tumorale în cazul cancerului de cap şi gât.

Cercetători adunați în jurul unei mese, care se uită la o descoperire. Un studiu a scos la iveală o situație neobișnuită cu descoperirile științifice