Proteina care influențează durata vieții. Cât de mult e afectată longevitatea atunci când e blocată

Experții au creat un tratament ce blochează proteina care influențează durata vieții, ce ar duce la „bunicuțe supermodel” în condiții de laborator.

Publicat: 23 iulie 2024, 7:23 / Actualizat: 23 iulie 2024, 11:31

Un nou tratament a crescut longevitatea animalelor de laborator cu aproximativ 25%. Experții speră ca această nouă descoperire să ajute și la prelungirea longevității în cazul oamenilor, nu doar animalelor.

Șoarecii care au primit tratamentul erau numiți „bunicuțe supermodel” în laborator, scrie BBC News.

Au primit porecla nu doar datorită aspectului tânăr pe care îl aveau. Dar erau și mai sănătoși, puternici și cu mai puține cazuri de cancer.

Proteina care influențează durata vieții

Prin blocarea unei singure proteine oameni de ştiinţă susţin că au reuşit să extindă speranţa medie de viaţă la şoareci cu aproximativ 25%. Reuşita ridică întrebarea dacă un astfel de procedeu ar avea efecte similare şi în cazul oamenilor.

Până în prezent există indicii promiţătoare că aşa s-ar putea să fie, conform unui studiu publicat în Nature, transmite Live Science, scrie AGERPRES. În noul studiu, experții au analizat proteina care influențează durata vieții.

Oameni de ştiinţă au injectat şoareci între două vârste cu un anticorp care blochează acţiunea proteinei interleukin-11. Aceasta produce inflamaţie în organism. Este legată de procesul de îmbătrânire în celulele umane.

La începutul experimentului, aceşti şoareci aveau vârsta de aproximativ 17 luni. Adică echivalentul a 55 de ani în cazul oamenilor. Şoarecii au primit injecţii la fiecare trei săptămâni, până la moartea lor. În același timp, un grup martor de şoareci nu a primit injecţiile. Şoarecii trataţi pentru blocarea acestei proteine au trăit cu aproximativ 25% mai mult decât cei din grupul martor, conform oamenilor de ştiinţă care au participat la experiment.

Şoarecii care au primit injecţiile au avut şi o stare mai bună a sănătăţii pe măsură ce îmbătrâneau. Spre exemplu, aceştia erau mai supli şi mai puternici decât şoarecii netrataţi. Aveau funcţii hepatice mai bune şi un metabolism mai robust. În plus, doar 16% dintre şoarecii trataţi cu medicamentul pentru proteina care influențează durata vieții s-au îmbolnăvit de cancer. Prin comparaţie cu 61% dintre rozătoarele care nu au primit injecţiile cu anticorpi.

Aceste rezultate sugerează că ţintirea proteinei IL-11 poate reprezenta o abordare promiţătoare pentru a combate efectele negative asupra sănătăţii pe care le are îmbătrânirea.

Mai multe tratamente analizează proteina IL-11

Aceste rezultate sunt „foarte impresionante”, susţine Joao Pedro de Magalhaes, profesor de biogerontologie moleculară la Universitatea din Birmingham (Marea Britanie), care nu a participat la studiu.

„Dacă rolul sistemului imunitar în îmbătrânire şi potenţiala ţintă pentru încetinirea îmbătrânirii sunt bine stabilite, IL-11 este un jucător nou şi important. Pentru a înţelege impactul sistemului imunitar şi al inflamaţiei asupra îmbătrânirii”, a mai susţinut Magalhaes pentru Live Science.

Află și ce alți factori influențează îmbătrânirea.

În pofida rezultatelor încurajatoare, obţinute pe şoareci, este nevoie de mai multe studii legate de proteina care prelungește durata vieții. Pentru a determina dacă acest tip de intervenţie ar putea avea efecte pozitive şi asupra oamenilor. Oamenii de ştiinţă trebuie să determine mecanismul prin care blocarea acţiunii proteinei IL-11 duce la creşterea speranţei de viaţă pe şoareci.

Cercetătorii care au realizat acest studiu speră să ajungă cu el în faza de teste clinice pe subiecţi umani, conform lui Anissa Widjaja, coordonatoarea cercetării, profesor asistent la Şcoala Medicală Duke-NUS din Singapore.

Unele tratamente care vizează IL-11 se află deja în stadiul de testare. Acestea sunt testate pentru boli legate de vârstă, aşa cum este fibroza pulmonară. Studii anterioare au arătat că IL-11 poate induce fibroză. În consecinţă, se crede că prin blocarea acestei proteine boala poate fi prevenită.

Legume așezate pe masă, inclusiv morcovi, broccoli, roșii, varză și ardei, printre care se numără și alimentele care ar putea fi folosite în tratamentul pentru persoanele cu Alzheimer