Un nou caz de vindecare HIV confirmat. Prin ce operație a trecut pacientul

Un nou caz de vindecare HIV a fost confirmat, după ce pacientul a avut o operație de transplant de măduvă, în 2014.

Publicat: 21 februarie 2023, 14:33

Un bărbat de 53 de ani din Germania a fost vindecat de HIV după ce a primit un transplant de celule stem, în 2014. De la operație, el a fost monitorizat de către medici. Rezultatele studiului au fost publicat în jurnalul Nature Medicine.

Potrivit experților, acesta e al 5-lea caz de vindecare HIV confirmat, la nivel mondial, scrie Forbes

HIV afectează peste 30 de milioane de persoane la nivel global.

Un nou caz de vindecare HIV confirmat

Acesta este cel mai recent caz oficial de vindecare de HIV după un transplant de măduvă osoasă. „Pacientul de la Düsseldorf” nu mai are nicio urmă de virus în organism. Studiu a fost publicat luni în Nature Medicine, relatează AFP, scrie AGERPRES

Doar două cazuri de vindecare similare au fost descrise până acum în publicaţii ştiinţifice. Acestea sunt cele ale pacientului din Berlin în 2009 şi pacientului din Londra în 2019. Acum, un nou caz de vindecare HIV a fost confirmat.

Alte două cazuri de vindecare au fost detaliate anul trecut la conferinţe ştiinţifice. Acestea nu au fost elaborate încă publicaţii oficiale.

Pacientul din Düsseldorf a primit un transplant de celule stem pentru a trata o formă de leucemie. Apoi, a putut să-şi întrerupă tratamentul antiretroviral împotriva HIV, a explicat consorţiul internaţional IciStem, al cărui partener este Institutul Pasteur în acest studiu.

În analizele lor, cercetătorii nu au găsit particule virale, nici rezervor viral activabil, nici răspunsuri imune împotriva virusului în corpul acestei persoane. Pacientul și-a oprit tratamentul timp de 4 ani și acum a devenit un nou caz de vindecare HIV confirmat.

Pacienții care s-au vindecat sufereau de cancer

Pacienții care s-au vindecat de HIV până acum au toţi în comun o situaţie foarte particulară. Ei sufereau de cancer de sânge. În plus, au beneficiat de un transplant de celule stem care le-a reînnoit profund sistemul imunitar.

Donatorul lor a avut o mutaţie rară a unei gene numite CCR5. Această mutaţie genetică e cunoscută pentru că împiedică HIV să pătrundă în celule. Acum, un nou caz de vindecare HIV a fost confirmat.

„În timpul unui transplant de măduvă osoasă, celulele imune ale pacientului sunt complet înlocuite cu cele ale donatorului, ceea ce face posibil ca marea majoritatea celulelor infectate sa dispară,” a explicat unul dintre autorii studiului.

„Este o situaţie excepţională când toţi aceşti factori coincid pentru ca acest transplant să fie un dublu succes în vindecarea leucemiei şi a HIV,” a precizat cercetătorul.

HIV e considerat unul dintre cele mai periculoase virusuri din istorie.

„E, în continuare, unul dintre cei mai mari ucigași,” a declarat dr. Amesh Adalja, din cadrul Infectious Disease Society of America. „Boala infecțioasă care are cel mai mare impact asupra oamenilor acum e HIV.”

Boala a fost recunoscută oficial în anii 1980. De atunci, a ucis aproximativ 32 de milioane de persoane. În acest moment, există medicamente ce pot ajuta oamenii să lupte împotriva bolii, dar aceasta continuă să devasteze țările mai sărace, unde au loc 95% dintre infectări. În 2021, la nivel mondial, au fos înregistrate aproximativ 650.000 de morți provocate de HIV.

Persoană care are un pahar de alcool în mână și i-l oferă altcuiva, care îl refuză. Consumul de alcool poate afecta creierul, potrivit experților