Tunelurile care conectează craniul și creierul au fost descoperite. Ce rol ar avea, potrivit experților

Tunelurile care conectează craniul și creierul oamenilor au fost descoperite recent, alături de rolul important pe care l-ar avea.

Publicat: 17 martie 2022, 14:07

Corpul uman continuă să surprindă experții cu elemente inedite. În 2018, un studiu a scos la iveală faptul că există țesut care conectează creierul și craniul oamenilor, numite de experți tuneluri.

Echipa de experți a confirmat descoperirea în studii separate, cu șoareci și oameni. Potrivit lor, există mici canale care fac legătura între creier și măduva care acoperă interiorul craniului, scrie Science Alert.

Potrivit experților, aceste tuneluri ar oferi o rută directă pentru ca celulele imunitare să ajungă repede din măduvă în creier, în cazul unui accident.

Tunelurile care conectează craniul și creierul au fost descoperite

Înainte de această descoperire, experții credeau că celulele imunitare erau transportate prin vasele de sânge, din alte zone ale corpului, pentru a combate inflamarea creierului în urma unui accident vascular cerebral, a unei răni sau a unei tulburări.

Descoperirea despre tunelurile care conectează craniul și creierul sugerează că acestea ar avea o scurtătură.

Micile tuneluri au fost descoperite atunci când experții voiau să afle cum ajung celulele imunitare în creier în urma unui accident vascular cerebral sau meningită. Inițial, ei se întrebau dacă acestea provin din craniu sau din tibie.

Ei au studiat neutrofile, ce fac parte din răspunsul imunitar inițial al corpului. Atunci când trupul e afectat în vreun fel, acestea se numără printre primele celulele care ajung în zona afectată, pentru a gestiona ceea ce cauzează inflamația.

Echipa a dezvoltat o tehnică prin care au marcat membrana celulelor cu un colorant fluorescent. Aceste celule au fost injectate în măduvă șoarecilor. Ce se întâmplă în creierul unui om în timp ce moare.

Experții au observat că craniul a contribuit mult mai multe neutrofile creierului decât tibia. Din acest punct, ei s-au întrebat cum sunt transportate celulele atât de repede în creier. Astfel, ei au descoperit tunelurile care conectează craniul și creierul.

„Am început să studiem craniul foarte atent, l-am analizat din toate unghiurile, încercând să ne dăm seama cum neutrofilele ajung în creier,” a declarat Matthias Nahrendorf, din cadrul Harvard Medical School. „În mod neașteptat, am descoperit mici tuneluri care conectează direct măduva cu stratul superior al creierului.”

Tunelurile permit și trecerea celulelor roșii

Cu ajutorul unei tehnici avansate, experții au găsit mici canale ce conectează direct măduva din craniu de dura mater, membrana care acoperă creierul.

În mod obișnuit, celulele roșii trec prin tunelurile care conectează craniul și creierul, de la interiorul craniului la măduvă. În cazul unui accident vascular, prin aceste canale au trecut neutrofile, în direcția opusă. Acestea erau transportate de la măduvă la creier.

Aceste tuneluri microscopice au fost studiate și în cazul oamenilor, într-un proces diferit. În acest caz, experții au studiat bucăți de craniu în urma unor operații, pe care au folosit tehnici complexe de imagistică.

Ei au descoperit aceleași canale și în cazul oamenilor. Acestea sunt de 5 ori mai mare decât tunelurile identificate în craniul șoarecilor. Cât de mult se schimbă creierul oamenilor care călătoresc în spațiu.

De la descoperirea lor inițială, au fost efectuate mai multe studii pe aceste tuneluri. Acestea au confirmat concluziile studiului inițial, publicat în jurnalul Nature Neuroscience.

Dinozaur T-Rex care apare din vegetație, cu gura deschisă. El e bej cu maro. Unele lucruri inedite despre dinozauri includ și tiranozaurii