„Epidemia silențioasă pe roți” care produce zeci de milioane de victime anual. Ce țări sunt afectate cel mai grav

„Epidemia silențioasă pe roți” produce zeci de milioane de victime anual. Deși e o problemă răspândită în întreaga lume, unele țări sunt afectate mai grav. 

Publicat: 1 iunie 2022, 15:24 / Actualizat: 1 iunie 2022, 12:24
Accidentele rutiere reprezintă o problemă importantă la nivel mondial / Shutterstock

Anual, în jur de 1.35 de milioane de oameni mor din cauza accidentelor rutiere. La nivel global, 20 – 50 de milioane de oameni suferă răni grave din cauza acestor accidente. Jumătate din aceste cazuri sunt pietoni, cicliști și motocicliști, unele dintre cei mai vulnerabili utilizatori ai străzilor și trecerilor.

Potrivit Science Alert, la nivel global, din cauza accidentelor rutiere, o persoană moare la fiecare 25 de secunde. 

Potrivit mai multor experți, printre care se numără și John Rennie Short, din cadrul Universității din Maryland, siguranța rutiere poate fi îmbunătățită. 

„Epidemia silențioasă pe roți” care produce zeci de milioane de victime anual

Potrivit lui Short, o posibilă soluție împotriva acestei probleme globale e prioritizarea siguranței rutiere și a limitelor de viteză. 

Directorul United Nations Road Safety Fund a numit aceste accidente, morți și răni o „epidemie silențioasă pe roți.” Fatalitățile de pe șosele reprezintă cauza principală a deceselor în rândul copiilor și tinerilor, cu vârste cuprinse între 5 și 29 de ani și a 7-a cea mai comună cauză a morții în țările cu venituri mici. 

Află care sunt cele mai utile dispozitive pentru mașină – ce gadgeturi te pot ajuta.

Accidentele rutiere reprezintă și un pericol financiar. Potrivit unui studiu din 2019, în perioada 2015 – 2030, rănile cauzate de astfel de incidente vor costa 1.8 trilioane de dolari, la nivel mondial. 

Unul dintre țelurile Sustainable Development Goals ale ONU reprezintă înjumătățirea accidentelor rutiere soldate cu morți și răniți, până în 2030. 

Numărul morților cauzate de accidente rutiere variază între zone, de la 27 din 100.000 în Africa, la 7 din 100.000 în Europa. 

Potrivit lui Short, țările mai bogate au avut industrii auto de mai mult timp. Ca urmare, au putut dezvolta strategii pentru a reduce accidentele. De exemplu, în 1937, rata morților cauzate de accidente în New York era de 31 din 100.000. Aceasta e rata actuală din Republica Democrată Congo. Astfel, „epidemia silențioasă pe roți” produce mai multe victime în țări mai slab dezvoltate. 

Țările cu venituri mici au mai multe accidente rutiere soldate cu morți

Incidentele de trafic din țările cu venituri mai ridicate implică, de obicei, 1 sau 2 persoane. În țările cu venituri mai mici, incidentele tind să implice mai mulți pasageri.

În Republica Democrată Congo, accidentele rutiere mortale sunt frecvente. Infrastructura rutieră e slab dezvoltată. În plus, cele mai multe mașini sunt modele mai vechi și nesigure. Mulți șoferi nu sunt instruiți corespunzător și unii dintre ei se urcă beți la volan. 

Recent, o mașină a fost oprită în trafic fără șofer sau pasageri – vezi cum au reacționat polițiștii când au văzut că nu e nimeni la volan.

În țările cu venituri medii, un obstacol pentru a combate „epidemia silențioasă pe roți” e faptul că traficul crește foarte repede. Pe măsură ce populația se mută în mediul urban și oamenii își permit să cumpere mașini și motociclete, numărul accidentelor crește. 

Există diferențe și în rândul țărilor dezvoltate. În 1994, numărul morților rutiere din Europa și SUA erau egale. În 2020, americanii aveau un risc de 3 ori mai mare să moară într-un accident rutier decât cetățenii europeni. 

În acest moment, rata de morți rutiere în SUA e de 12 din 100.000 de persoane. În Germania, rata e de 4 din 100.000. În Norvegia, această rată scade la 2 din 100.000. Potrivit lui Short, diferența se datorează unor proiecte mai agresive de reducere a vitezei, în Europa. În plus, schimbarea se datorează și unor investiții mai mari în tranzitul în masă.

Te-ar mai putea interesa și

Cerere mare pentru Xiaomi SU7, numit și „smartphone-ul pe roți”. Câte unități au fost vândute într-o singură lună

Cerere mare pentru Xiaomi SU7, numit și „smartphone-ul pe roți”. Câte unități au fost vândute într-o singură lună
Fun

La ce folosește mânerul din plafonul mașinii, de fapt. Unii șoferi află abia acum adevărul

La ce folosește mânerul din plafonul mașinii, de fapt. Unii șoferi află abia acum adevărul

Cât costă să încarci o mașină electrică. Care e consumul real

Cât costă să încarci o mașină electrică. Care e consumul real
Recomandările useIt.ro
1
Boala „zombie” care a trecut de la animale la oameni. Deja ar fi făcut 2 victime
Boala „zombie” care a trecut de la animale la oameni. Deja ar fi făcut 2 victime
Experții trag un semnal de alarmă despre boala „zombie” care a trecut de la animale la oameni și deja a făcut 2 victime.  Un nou raport sugerează că o boală prionică fatală ar fi...
2
Ce i-ar sfătui Elon Musk pe copiii săi atunci când vine vorba de carieră. Miliardarul și-a dezvăluit îngrijorarea
Ce i-ar sfătui Elon Musk pe copiii săi atunci când vine vorba de carieră. Miliardarul și-a dezvăluit îngrijorarea
Te-ai întrebat ce i-ar sfătui Elon Musk pe copiii săi atunci când vine vorba de alegerea carierei? Inteligența artificială a schimbat răspunsul miliardarului. Recent, Elon Musk și-a exprimat îngrijorarea legată de inteligența artificială și...
3
Fun
La ce folosește mânerul din plafonul mașinii, de fapt. Unii șoferi află abia acum adevărul
La ce folosește mânerul din plafonul mașinii, de fapt. Unii șoferi află abia acum adevărul
Puțini știu la ce folosește mânerul din plafonul mașinii, pe care mulți pasageri îl folosesc nu pentru rolul său original. Unele componente ale mașinii au roluri specifice, pe care nici măcar șoferii nu le...
4
Ecusonul smart care își propune să înlocuiască smartphone-ul. Cum ar funcționa dispozitivul inedit Ai Pin
Ecusonul smart care își propune să înlocuiască smartphone-ul. Cum ar funcționa dispozitivul inedit Ai Pin
Ai Pin e ecusonul smart care își propune să înlocuiască smartphone-ul, prin diferite funcții inedite, ce ar eficientiza utilizarea dispozitivului.  Ai Pin e un mic computer ce se poate atașa de bluză, ce are...
5
Sute de „păianjeni” au fost descoperiți într-un „oraș incaș” de pe Marte. Imaginile care au uimit cercetătorii
Sute de „păianjeni” au fost descoperiți într-un „oraș incaș” de pe Marte. Imaginile care au uimit cercetătorii
Sute de „păianjeni” au fost descoperiți într-un „oraș incaș” de pe Marte, în imagini de satelit care au uimit experții. Într-o nouă imagine surprinsă de Agenția Spațială Europeană apar formațiuni care arată ca niște...
PARTENERI