În primele luni ale pandemiei, „zborurile fantomă” au devenit un fenomen comun, cum cererea pentru călătorii cu avionul a scăzut drastic. Acestea reprezintă avioane goale sau aproape goale ce zboară pentru a menține obligațiile contractuale.
„Zborurile fantomă” care au împânzit cerul. Ce rol important au pentru companiile aeriene
„Zborurile fantomă” care au împânzit cerul au un rol foarte important pentru companiile aeriene din întreaga lume. Acestea au devenit un fenomen comun în timpul pandemiei.
La 2 ani de la debutul pandemiei, acestea continuă să reprezintă o problemă, potrivit criticilor, scrie CNN.
Peste 100.000 de „zboruri fantomă” vor traversa cerul european în această iarnă, potrivit unei analize noi Greenpeace. Acestea au un impac semnificativ asupra mediului, „echivalent cu emisiile anuale a peste 1.4 milioane de mașini”, susține organizația.
„Zborurile fantomă” care au împânzit cerul
Datele Greenpeace se bazează și declarațiile CEO-ului Lufthansa, Carsten Spohr. Acesta susține că Lufthansa Group va avea 18.000 de astfel de zboruri în următoarele 6 luni pentru a-și menține sloturile, după regulile europene. Zborurile Lufthansa reprezintă 17% din piața europeană.
Ca urmare, Greenpeace a estimat că „zborurile fantomă” care au împânzit cerul vor genera 2.1 milioane de tone de dioxid de carbon doar în Europa.
Reprezentanții Lufthansa susțin că încearcă să obțină un echilibru între haosul provocat de pandemie și necesitatea de a-și păstra sloturile. Cum arată mașina care se poate transforma în avion în 3 minute.
„Zborurile care nu sunt necesare nu sunt goale sau „fantomă”,” a declarat un reprezentant pentru CNN. „Sunt zboruri programate care au obținut puține rezervări, din cauza pandemiei. În ciuda cererii mici, Lufthansa Group Airlines trebuie să organizeze aceste zboruri pentru a menține drepturile de aterizare și decolare la aeroporturi și locații din Europa.”
În luna octombrie 2021, industria de aviația a promis să atingă un prag de 0 emisii de carbon până în 2050, într-o sedință anuală International Air Transport Association (IATA).
„Zborurile fantomă” care au împânzit cerul au fost aspru criticate din cauza emisiilor, ce au un impact semnificativ asupra mediului.
Companiile aeriene trebuie să își mențină rutele programate
„Zborurile fantomă” reprezintă avioanele care zboară fără – sau cu un număr redus de – pasageri. Companiile aeriene trebuie să își mențină rutele programate și sloturile din aeroporturi și locații. Ce se întâmplă când un pilot deschide geamul avionului în timpul zborului.
Capacitatea aeroporturilor e segmentată în diferite sloturi. Companiile aeriene își planifică programul în funcție de disponibilitatea acestor sloturi, în ambele capete ale rutelor. Ca urmare, „zborurile fantomă” care au împânzit cerul sunt considerate importante de către companiile aeriene. Acestea le permit să își păstreze aceste sloturi, în contextul actual.
„Dacă decolezi dintr-un loc, trebuie să știi că poți ateriza la un anumit timp într-un alt loc,” a declarat Paul Steele, în cadrul IATA. „Dacă schimbi modul în care sunt alocate sloturile la un capăt al procesului, creează haos în celălalt capăt, și d-aia avem nevoie de un sistem armonios.”
Sistemul de sloturi, la nivel global, e gestionat de Worldwide Airport Slot Guidelines (WASG). Acesta e împărțit în 2 sezoane, fiecare de câte 6 luni – de vară și de iarnă. Pentru a nu planifica din nou alocarea locurilor la fiecare 6 luni, a fost introdusă o regulă simplă. Dacă o companie aeriană reușește să folosească 80% din sloturile din sezonul precedent, atunci le poate păstra pentru următorul sezon.
Ca urmare, companiile folosesc aceste „zboruri fantomă”, pentru a se asigura că nu vor pierde rutele către unele dintre cele mai aglomerate aeroporturi din lume.