Cercetătorul chinez acuzat că a creat bebeluși modificați genetic a fost eliberat din închisoare. He Jiankui a folosit tehnologia CRISPR pentru experimentul controversat

He Jiankui, cercetătorul chinez acuzat că a creat bebeluși modificați genetic, a fost eliberat recent din închisoare, unde și-a săvârșit pedeapsa după experimentul CRISPR controversat.

Publicat: 11 aprilie 2022, 15:12

He Jiankui a devenit cunoscut la nivel mondial în 2018, după ce a susținut că a modificat genele unor embrioni fertilizați in vitro, pe care i-a implantat în uterul unei femei. Femeia a născut 2 fete gemene și un al treilea copil a fost născut anul următor.

După aflare veștii, comunitatea online a condamnat experimentul, potrivit MIT Technology Review

În urma reacției internaționale, Jiankui a fost pus sub aret la domiciliu, după care a fost reținut. În decembrie 2019, a fost condamnat la închisoare în China.

Autoritățile locale au susținut că Jiankui a „încâlcat deliberat” regulile medicale. În plus, cercetătorul a fost acuza că „a aplicat pripit tehnologia de editare a genelor în medicina reproducerii asistate”.

Jiankui a petrecut 3 ani în închisoare în urma experimentului. Eliberarea lui a fost confirmată de apropiați. În plus, în ziua eliberării, Jiankui ar fi răspuns la telefon, potrivit MIT Technology Review.

„Nu e un moment bun să vorbesc,” a declarat Jiankui, cercetătorul chinez acuzat că a creat bebeluși modificați genetic, înainte să închidă telefonul.

Vezi mai multe imagini cu He Jiankui în GALERIA FOTO!

He Jiankui, la Second International Summit on Human Genome Editing, 2018, stând pe un scaun pe scenă
He Jiankui a petrecut aproape 3 ani în închisoare în urma experimentului genetic / Profimedia Images

Echipa lui Jiankui a folosit tehnologia CRISPR pentru a altera genele fetelor astfel încât să devină rezistente la infecția cu HIV.

În acest moment, nu se știe dacă expertul vrea să se întoarcă în mediul științific în China sau în altă țară.

Înainte să fie condamnat la închisoare, expertul credea că a descoperit o nouă modalitate de „a controla epidemia de HIV”. În plus, el credea că reușita lui îi va aduce și un Premiu Nobel.

Experții au dezvăluit că două miliarde de țânțari modificați genetic vor fi eliberați în SUA – află ce rol vor avea.

Experimentul a fost, însă, criticat la nivel mondial. Potrivit altor experți, folosirea editarea genomului nu avea un țel medical. În plus, ar fi putut introduce erori în genomul fetițelor.

Descrierea lui Jiankui, cercetătorul chinez acuzat că a creat bebeluși modificați genetic, despre experiment nu a fost publicată în niciun jurnal științific. MIT Technology Review a obținut, însă, copii ale lucrării sale. Un expert care a analizat-o ar fi susținut că aceasta includea „probleme etice și științifice extraordinare”.

He Jiankui a petrecut aproximativ 3 ani în sistemul penitenciar din China

În urma experimentului, He Jiankui a petrecut aproximativ 3 ani în sistemul penitenciar din China. Aceasta perioadă include și timpul petrecut în arest, cât timp a așteptat verdictul procesului. În urma experimentului, Jiankui și-a pierdut și slujba din cadrul universității la care preda.

De la eliberarea sa, Jiankui, cercetătorul chinez acuzat că a creat bebeluși modificați genetic, a luat legătura cu membri ai rețelei sale de cercetători, din China și alte țări.

Jiankui și echipa sa au fost considerați responsabili pentru experiment, dar alți cercetători din comunitatea știau despre el. În plus, unii l-au și susținut.

Experții susțin că oamenii evoluează mai repede decât oricând, dar nu datorită genelor – află ce ar cauza fenomenul.

Printre aceștia se numără și Michael Deem, fost profesor în cadrul Universității Rice, care a participat la experiment. John Zhang, directorul unei clinici de reproducere IVF, a participat și el la studiu și voia să comercializeze tehnologia.

„E extraordinar și neobișnuit că He Jiankui și unii dintre colegii săi au făcut închisoare pentru acest experiment,” a declarat Eben Kirksey, profesor în cadrul Alfred Deakin Institute. Kirksey a lansat și o carte despre experimentul lui Jiankui, numită The Mutant Project.

„În același timp, mulți dintre colaboratorii săi internaționali – precum Michael Deem și John Zhang – nu au fost sancționați sau cenzurați oficiali pentru implicarea lor,” a continuat Kirksey. „Din multe puncte de vedere, nu s-a făcut dreptate.”

Poliție din China, îmbrăcată în echipament special, ca la acele proteste care au izbucnit la cea mai mare fabrică de iPhone-uri din China