Celulele ar avea „tentacule” cu ajutorul cărora se pot mișca. Descoperirea inedită din corpul uman

Potrivit unui studiu recent, celulele ar avea „tentacule”, cu ajutorul cărora se pot mișca prin corpul uman, dincolo de alte funcții importante.

Publicat: 29 martie 2022, 7:23

Fiecare celulă are mai multe metode prin care poate detecta împrejurimile. În plus, se pare că acestea au un mod prin care pot interacționa cu celulele vecine - sau cele inamice. Pentru acest proces, celulele folosesc unele proeminențe.

Acestea poartă denumirea de filopodia și un nou studiu a scos în evidență modul în care ajută celulele să se miște, scrie Science Alert

„Aceste structuri au un rol esențial în permiterea celulelor să exploreze mediul lor, să genereze forțe mecanice, să producă semnale chimice sau să transmită semnale prin intermediul nano-podurilor intercelulare,” au scris experții în studiul publicat în jurnalul științific Nature Communications.

Celulele ar avea „tentacule” cu ajutorul cărora se pot mișca

„Dinamica filopodia pare să fie foarte complexă, pentru că prezintă un comportament bogat de încovoiere, tragere, de schimbare a lungimii și formei. Aici, arătăm că filopodia explorează în plus spațiul extracelular 3D prin combinarea creșterii și micșorării cu răsucire și încovoiere axiale ale nucleului bogat în actină,” au continuat experții.

Acest nucleu e format din proteine numite actină și miozină. Echipa de studiu a fost condusă de biofizicieni din cadrul Institutului Niels Bohr, din Danemarca. Experții au comparat noile mișcări de încovoiere și răsucire cu cele ale unei benzi elastice.

Celulele umane ar avea „tentacule” cu ajutorul pot realiza aceste mișcări. Atunci când o bandă elastică e răsucită, se contractă și se poate mișca singură. Ea revine la forma sa originală, înainte să fie răsucită.

În nucleul filopodia, proteinele de miozină se încolăcesc în jurul proteinelor de actină. În urma acestui proces, proteinele sunt răsucite. Mișcarea permite „tentaculelor” celulelor să simtă mediul lor. În plus, acestea pot interacționa cu alte celule și microorganisme și se pot mișca.

Recent, experții au descoperit un sistem anticancer în corpul uman – află cum funcționează.

„Sunt capabile să se plieze – să se răsucească, dacă vreți – într-un mod care le permite să exploreze întregul spațiu din jurul celulei. Pot chiar să penetreze țesut din mediul lor,” a declarat Natascha Leijnse, conducătoarea studiului.

Celulele ar avea „tentacule” cu ajutorul cărora pot realiza aceste mișcări. Experții au observat procesul în celule, după care au construit un model fizic. Acesta a fost folosit pentru a confirma că mișcarea a apărut spontan, în urma faptului că aceste celule sunt restrânse în canalele înguste din filopodia.

Experții au folosit mai multe tipuri de celule pentru a confirma fenomenul

Pentru a confirma rezultatele inițiale, experții au folosit mai multe tipuri de celule. Printre acestea se numără celule canceroase mamare și celule de rinichi în stadiul embrionar. Prezența acestor structuri a fost detectată în mai multe celule.

Experții au concluzionat că celulele umane ar avea „tentacule” cu ajutorul cărora se pot mișca prin corp. Experții cred că acest fenomen poate fi folosit pentru a studia boli precum cancerul.

Recent, experții au descoperit tunelurile care conectează craniul și creierul – află ce rol important ar avea.

„Celulele canceroase sunt cunoscute pentru faptul că sunt extrem de invazive. Și e rezonabil să credem că sunt deosebit de dependente de eficiența filopodia lor, care le-ar ajuta să își examineze mediul și să se răspândească,” a declarat Poul Martin Bendix, din cadrul studiului.

Femeie brunetă care ia pastile, îmbrăcată în bej, fundal alb. Experții au investigat de ce sunt afectate mai des femeile de reacțiile adverse ale medicamentelor