Două miliarde de țânțari modificați genetic vor fi eliberați în SUA. Ce rol important au

Două miliarde de țânțari modificați genetic vor fi eliberați în Statele Unite ale Americii, în California și Florida, în următorii doi ani.

Publicat: 11 martie 2022, 15:45 / Actualizat: 11 martie 2022, 16:50

Țelul proiectului e uciderea femelelor care înțeapă, pentru a reduce numărul cazurilor de boli transmise de aceste insecte. Printre ele se numără Dengue și Zika. Cele două miliarde de țânțari sunt masculi.

Proiectul aparține companiei Oxitec, ce se ocupă de dezvoltarea modurilor prin care pot fi combătuți dăunătorii, potrivit Daily Mail

Firma a produs țânțarii modificați genetic, pentru a reduce numărul de boli transmise prin înțepătura acestei specii.

Două miliarde de țânțari modificați genetic vor fi eliberați în SUA

Masculii speciei de țânțari Aedes aegypti nu înțeapă oamenii, doar femelele. Modificările genetice la care au fost supuși cele două miliarde țânțari se asigură că femelele vor muri la scurt timp după ce se nasc.

Proiectul a fost acceptat de Environmental Protection Agency (EPA). Prima serie de țânțari va fi eliberată în acest an, dar nu se știe exact în ce perioadă. Proiectul mai trebuie să fie aprobat în Florida și California.

Proiectul continuă să fie controversat. Criticii lui, precum organizația Friends of the Earth, îl descriu drept „o mișcare distructivă care e periculoasă pentru sănătatea publică”, potrivit Daily Mail.

EPA a aprobat tehnologia și a oferit Oxitec un permis prin care poate elibera în natură 2.4 miliarde de țânțari modificați genetic, în perioada 2022 – 2024. Cele mai neobișnuite animale marine găsite în adâncurile oceanului în 2021.

Două miliarde de țânțari modificați genetic vor fi eliberați în aceste două state americane. Anul trecut, un proiect similar a avut loc în Florida, cu milioane de țânțari Oxitec, în regiunea Florida Keys.

În total, două miliarde vor fi eliberate în California și 400 de milioane în Florida.

Toți țânțarii modificați genetic sunt masculi

Specia care va fi eliberată, Aedes aegypti, nu e nativă Californiei sau Floridei, dar a devenit o problemă invazivă. Aceasta poate transmite numeroase boli periculoase, precum Dengue și Zika.

Planul Oxitec presupune modificarea genetică a masculilor, la nivelul proteinei tTAV-OX5034. Această schimbare va duce la moartea femelelor, înainte ca acestea să atingă maturitatea. Până atunci, ele nu pot înțepa oamenii și, astfel, nu pot transmite bolile. „Cea mai mare insectă care a trăit vreodată” a fost descoperită.

Potrivit Daily Mail, specia celor două miliarde de țânțari modificați genetic a fost supusă la numeroase teste, pentru ca experții să se asigure că această schimbare nu va avea efecte adverse asupra ecosistemului sau oamenilor.

În ciuda potențialelor beneficii, proiectul are numeroși critici, la nivel mondial. Printre îngrijorările principale sunt potențialele efecte pe termen lung, ce nu pot fi prevăzute.

„După ce vor fi eliberați în mediu, țânțarii modificați genetic nu vor mai putea fi prinși,” a declarat dr. Robert Gould, președintele San Francisco Bay Physicians for Social Responsibility, despre cele două miliarde de țânțari modificați genetic. „În loc să continuăm cu un experiment genetic deschis nereglementat, avem nevoie de acțiuni de precauție, date transparente și evaluări potrivite ale riscurilor.”

Dincolo de organizația Friends of Earth, Center for Food Safety a criticat proiectul. Jaydee Hanson, din cadrul organizației, a numit experimentul drept periculos și inutil pentru că „nu sunt cazuri locale de dengue, febră galbenă, chikungunya sau Zika în California”.

Colaj cu Will Smith, pe fundal alb, ămbrpcat ăn costum albastru, cu un șarpe anaconda, cel mai mare din lume