În era digitală, timpul petrecut în fața ecranelor, în rândul copiilor, îngrijorează experții. Media electronice s-au dezvoltat semnificativ în ultimele 2 decenii și, azi, dispozitivele cu ecrane sunt prezente în miliarde de case din întreaga lume.
Ce efecte periculoase are expunerea la ecrane în timpul copilăriei. Experții trag un semnal de alarmă
Experții au dezvăluit ce efecte periculoase are expunerea la ecrane în timpul copilăriei, mai ales pentru perioade îndelungate.
Obiceiurile zilnice de consum s-au schimbat, mai ales în timpul pandemiei, potrivit Psy Post.
Deși poate să pară inocent, obiceiul de a lăsa copiii să folosească astfel de dispozitive, precum smartphone-uri și tablete, poate avea un efect semnificativ asupra dezvoltării lor.
Ce efecte periculoase are expunerea la ecrane în timpul copilăriei
Un studiu recent publicat în Psychological Medicine a investigat problema. Concluziile cercetării au scos la iveală impactul potențial pe termen lung al expunerii la dispozitive cu ecrane în timpul copilăriei. Aceste efecte sunt semnificative la nivelul dezvoltării creierului și la nivelul competenței socio-emoționale.
Aceste efecte periculoase, ce sunt cauzate de expunerea la ecrane, au fost studiate și în alte cercetări. Dar acestea s-au concentrat mai ales pe copiii cu vârste cuprinse între 3-6 ani. Ca urmare, nu au fost studiați și bebelușii care sunt expuși la tehnologie.
Înainte de vârsta de 2 ani, copiii trec printr-o dezvoltare impresionantă, mai ales la nivelul creierului. Introducerea unui astfel de comportament în această etapă vitală evoluției lor poate avea efecte pe care puțini le iau în considerare.
Studiul a analizat rezultatul expunerii la dispozitive cu ecrane pentru copii sub vârsta de 2 ani.
„Drept părinți în secolul 21, suntem constanți bombardați cu articole fără bază științifică, ce susțin că acest lucru e dăunător. Sau că un astfel de comportament va afecta dezvoltarea copiilor,” a declarat Ai Peng Tan, autorul studiului.
„Timpul petrecut în fața ecranului e o îngrijorare comună. O simplă căutare pe Google scoate la iveală numeroase site-uri cu sfaturi sau avertismente pentru cum acest timp petrecut în fața ecranului afectează negativ copiii,” a continuat Tan. „Dar, cu inventarea tehnologiei și rețelelor de socializare, e inevitabil că aceste dispozitive vor avea un loc mai important în viața copilului.”
Experții au analizat expunerea copiilor la ecrane
„Ca urmare, o analiză atentă, structurată e importantă. Menită să verifice științific dacă, într-adevăr, există un efect,” a continuat cercetătorul. „Mai mult, cu datele noastre, sperăm să investigăm mecanismele neuronale care stau la baza acestui proces.”
Pentru a investiga ce efecte periculoase are expunerea la ecrane în timpul copilăriei, experții au recrutat 1.026 de participanți din cadrul studiului Singapore Towards healthy Outcomes (GUSTO).
Studiul a inclus perechi de copii și mame și le-a analizat din primul trimestru de sarcină până în copilărie. Cercetarea s-a axat pe copii care nu aveau probleme de neurodezvoltare, care s-au născut la minim 34 de săptămâni, cu o greutate la naștere de minim 2.000 de grame.
Expunerea copiilor a fost urmărită la vârstele de 1, 2, 3 și 4 ani. Pornind de la datele oferite de părinți. Dincolo de timpul săptămânal petrecut în fața ecranelor, studiul a inclus și date despre copii de 3 ani, ai căror părinți le citeau. Pentru a vedea dacă un astfel de obicei avea un efect mediator asupra utilizării dispozitivelor.
Timpul petrecut în fața ecranelor afectează creierul copiilor
La vârsta de 6 ani, copiilor li s-au făcut teste RMN, pentru a investiga creierul. La 7 ani, copiii au trecut prin teste pentru a investiga competențele lor socio-emoționale.
Astfel, experții au aflat ce efecte periculoase are expunerea la ecrane în timpul copilăriei. Studiul nu a descoperit un efect direct între timpul petrecut în fața ecranelor și probleme emoționale atunci când acești factori erau analizați izolat.
În schimb, atunci când era luată în considerare și integrarea rețelei neuronale, atunci concluziile se schimbau. Ceea ce sugerează că timpul petrecut în fața ecranului poate schimba structura creierului. Până în punctul în care e afectată competența socio-emoțională.
„Timpul petrecut în fața ecranelor în copilărie, mai ales în primii 2 ani din viață, duce la schimbări în rețelele neuronale. Care sunt implicate în procesarea și gestionarea emoțională,” a declarat Tan. „Ca urmare, această expunere e corelată cu o gestionare emoțională și o rezistență socio-emoțională deficitară. Sunt dovezi că timpul petrecut în fața ecranelor afectează dezvoltarea creierului. Și duce la rezultate socio-emoționale mult mai slabe.”