Telescopul James Webb a descoperit galaxii îndepărtate care nu ar trebui să existe. De ce sunt atât de speciale

Telescopul James Webb a descoperit galaxii îndepărtate care nu ar trebui să existe, de la începutul existenței universului.

Publicat: 23 februarie 2023, 14:32

Experții nu anticipau să descopere aceste galaxii vreodată, pentru că, teoretic, ele nu ar fi trebuit să existe. După descoperirea lor, oamenii de știință încă încearcă să găsească o explicație pentru existența acestor formațiuni cosmice.

Cu ajutorul James Webb, astronomii au găsit galaxii la fel de mari precum Calea Lactee. Acestea sunt pline de stele roșii mature, scrie Space.com

Galaxiile sunt atât de îndepărtate, încât apar doar ca niște mici puncte roșii în imaginile surprinse de James Webb.

Telescopul spaţial James Webb a observat o populaţie de galaxii foarte masive în epocile îndepărtate ale Universului. Acestea par să se fi format într-un ritm mult mai rapid decât cel estimat de astronomi, potrivit unui studiu publicat în revista Nature, relatează AFP şi Reuters, scrie AGERPRES

Acest scenariu, pe care analize ulterioare vor trebui să-l confirme, a avut loc între 500 şi 700 de milioane de ani, abia după Big Bang survenit în urmă cu 13,8 miliarde de ani. Acum, Telescopul James Webb a descoperit aceste galaxii îndepărtate, de nu ar fi trebuit să existe, potrivit teoriilor.

Telescopul James Webb, operaţional din iulie 2022, a putut explora această regiune puţin cunoscută datorită instrumentului său NIRCam şi viziunii sale puternice în infraroşu, o lungime de unde invizibilă pentru ochiul uman şi care permite cercetări cu mult timp în trecut.

Instrumentul a descoperit şase galaxii mult mai masive decât se estima în acest Univers primordial. Două dintre ele fuseseră deja indicate de telescopul Hubble. Trecuseră neobservate, însă, deoarece lumina emisă era slabă.

În total, Telescopul James Webb a descoperit 6 astfel de galaxii. Aceste galaxii sunt numite „candidate” în acest stadiu deoarece descoperirea va trebui confirmată prin măsurători spectroscopice. Ele conţin mult mai multe stele decât se estima. Una dintre ele ar conţine până la 100 de miliarde de stele.

Galaxiile sfidează modelul cosmologic actual

„Este cam de dimensiunea Căii Lactee, ceea ce este o nebunie”, a declarat pentru AFP Ivo Labbé, autor al studiului.

Galaxia noastră a avut nevoie de 13.8 miliarde de ani pentru a forma acest număr de stele. Această galaxie tânără ar fi avut la fel de mult în doar 700 de milioane de ani „de 20 de ori mai repede”, a remarcat acest cercetător de la Universitatea de Tehnologie din Swinburne, în Australia.

Astfel de galaxii îndepărtate de această dimensiune nu îşi au locul în modelul cosmologic actual care încearcă să înţeleagă structurarea Universului. Telescopul James Webb a descoperit galaxii a căror existență nu e susținută de teoriile actuale.

Recent, experții au descoperit și o galaxie „canibală” care se află lângă Calea Lactee.

„Teoria ne spune că în acele epoci timpurii galaxiile erau foarte mici şi creşteau foarte lent. De obicei, te-ai putea aştepta să fie de 10 până la 100 de ori mai mici în ceea ce priveşte numărul de stele”, a explicat astrofizicianul.

S-ar părea deci că „lucrurile s-au accelerat în mod deosebit” în acest Univers primordial. Acesta ar fi fost „mai eficient decât am crezut” pentru a crea stele, comentează David Elbaz, astrofizician la Comisia pentru Energie Atomică (CEA).

Acest lucru s-ar putea explica prin procesul de expansiune a Universului care se accelerează mai repede decât se credea.

Imagine cu suprafața Lunii, realizată cu LRO, cu care NASA a surprins un obiect zburător recent