O pată solară de dimensiunea unei planete e îndreptată direct către Pământ. Ce efecte ar putea avea

O pată solară de dimensiunea unei planete e îndreptată direct către Pământ, ceea ce ar putea duce la efecte semnificative.

Publicat: 25 august 2022, 12:51

Experții au detectat o pată solară imensă, care crește rapid. Aceasta ar putea emite energie solară către Pământ în următoarele zile. Numită AR3085, după zona activă a Soarelui în care a apărut, pata solară era îndeajuns de mică încât abia a fost detectată în urmă cu doar câteva zile.

În ultimele 2 zile, însă, aceasta a crescut de 10 ori mai mare. S-a schimbat într-o pereche de pete solare, fiecare cu diametrul similar cu cel al Pământului, potrivit SpaceWeather.com

Până acum, experții au detectat mai multe potențiale erupții solare în jurul ei, scrie Live Science.

O pată solară de dimensiunea unei planete e îndreptată direct către Pământ

Erupțiile solare sunt explozii masive de radiație electromagnetică, ce sunt emise de pe suprafața Soarelui în spațiu. Din fericire, erupțiile solare au fost incluse în clasa C. Aceasta e cea mai puțin periculoasă.

Acum, o pată solară de dimensiunea unei planete e îndreptată către Pământ și experții studiază atent evoluția sa.

Erupțiile solare din clasele A, B și C sunt, în mod obișnuit, prea slabe pentru a avea un impact notabil asupra Pământului. Erupțiile de clasă M, însă, sunt mai puternice. Acestea pot duce la efecte semnificative la nivelul rețelei radio. Cele din clasa X sunt cele mai puternice și pot duce la probleme legate de rețeaua de energie și la distrugerea sateliților, printre altele.

Dacă pata solară va tot crește în următoarele zile, ar putea produce erupții solare și mai puternice. Acestea ar putea ajunge pe Pământ. În funcție de intensitate, ar putea pune în pericol sateliții și sistemul de comunicații. La această dimensiune, însă, nu există niciun pericol imediat.

Ce sunt petele solare

Cum o pată solară de dimensiunea unei planete a fost detectată recent, experții studiază evoluția sa. Ei vor să se asigure că schimbările nu vor duce la erupții solare ce ar putea provoca daune pe Pământ.

Petele solare sunt porțiuni mari, întunecate, ce au câmpuri magnetice puternice. Acestea se formează pe suprafața Soarelui.

Zonele par mai întunecate pentru că sunt mai reci decât zona din jur, potrivit Space.com. Se formează acolo unde câmpul magnetic al Soarelui suferă schimbări. Ca urmare, e inhibat fluxul de gaze din interiorul stelei. Astfel, se formează porțiuni mai întunecate și mai reci pe suprafața Soarelui.

Recent, NASA a pătruns în atmosfera Soarelui pentru prima dată – cum a fost posibil momentul istoric.

Aceste îngrămădiri de energie magnetică duc, adesea, la erupții solare. Cu cât apar mai multe pete solare în același timp, cu atât cresc șansele să apară erupții solare.

These pile-ups of magnetic energy often lead to solar flares. The more sunspots that appear on the sun at a given time, the more likely solar flares are to erupt. O pată solară de dimensiunea unei planete nu e un fenomen neobișnuit, însă.

În ultima perioadă, au apărut mai multe pete solare. Acestea sunt legate de ciclul de 11 ani de activitate solară. Următoarea perioadă de activitate maximă va avea loc în 2025. Atunci, experții estimează că se vor forma până la 115 pete solare în zilele de la apogeu.

În ultimii ani, activitatea solară a crescut. Au avut loc mai multe erupții solare de clasă X. În primăvara anului 2022, numeroase erupții solare s-au izbit de Pământ, uneori la doar câteva zile distanță.

Hartă cu toate cele 7 continente, diferite față de primele continente ale Pământului