NASA a dezvăluit adevăratul motiv pentru care o flotă Starlink a fost doborâtă. Ce s-a întâmplat cu sateliții, de fapt

NASA a dezvăluit adevăratul motiv pentru care o flotă Starlink a fost doborâtă, în urmă cu aproximativ 1 an.

Publicat: 10 aprilie 2023, 13:45

Atunci când Soarele trece printr-o perioadă mai activă, poate duce la un fenomen numit „vreme spațială”. Aurora boreală e unul dintre efectele acestui fenomen, dar poate avea repercusiuni și mai mari în apropierea planetei.

Din vremea spațială fac parte și furtunile solare. În funcție de intensitatea lor, acestea pot să doboare și sateliți, scrie Inverse

Inginerii Starlink au avut de gestionat o situație de acest gen în februarie 2022.

Pe 29 ianuarie 2022, Soarele a emis o furtună solară de clasa M 1.1. Plasmă solară s-a mișcat prin cosmos, cu vântul solar, până a ajuns pe Pământ, peste câteva zile. Pe 3 februarie 2022, Starlink a lansat un grup de 49 de sateliți, la o altitudine de 130 de mile deasupra Pământului.

Acum, NASA a dezvăluit adevăratul motiv pentru care această flotă a avut probleme. La scurt timp de la lansare, sateliții au fost doborâți

Experții știau că furtuna solară a fost implicată, dar abia acum au descoperit mecanismul din spatele acestui eveniment.

Experți din cadrul Centrului Goddard, NASA, și Universității Catolice din America, au studiat detaliile acestei furtuni. Analiza lor a identificat o masă de plasmă ce s-a izbit de magnetosfera planetei noastre. Evenimentul a fost o ejecție de masă coronală, dintr-o regiune activă din nord-estul Soarelui.

Plasma s-a mișcat cu o viteză de 690 de km/s, drept un nor magnetic. Pe măsură ce a călătorit, s-a extins și sateliții au putut observa fenomenul. Printre aceștia s-au numprat nu doar STEREO-A, ce a fost izbit direct de furtună. Norul s-a izbit direct de magnetosfera Pământului, ce a dus la o furtună geomagnetică.

Unul dintre efectele secundare ale vremii spațiale, ce poate afecta sateliții, e încălzirea unei zone numite termosferă. Cu ajutorul ei, NASA a dezvăluit adevăratul motiv pentru care o flotă Starlink a fost doborâtă.

Creșterea densității atmosferei superioare, într-un timp scurt, poate duce la expansiunea ei. O atmosferă mai densă duce la un fenomen numit „încetinire atmosferică”. Atmosfera mai groasă încetinește tot ce trece prin ea. În același timp, crește temperatura.

Atmosfera îngroșată a afectat sateliții Starlink

Pentru că s-a produs acest fenomen și atmosfera s-a îngroșat, sateliții Starlink proaspăt lansați au fost afectați. Ei au început să dea semne de încetinire atmosferică. Fenomenul i-a forțat să devieze de la orbită. Sateliții Starlink au ars până jos, pe suprafața Pământului.

Incidentul s-a dovedit a fi o lecție importantă – și scumpă – pentru Starlink și experții NASA. În plus, evenimentul ar fi putut fi evitat dacă lansarea ar fi fost amânată, din cauza riscului.

Acum că NASA a dezvăluit adevăratul motiv pentru care o flotă Starlink a fost doborâtă, experții pot folosi aceste informații pentru a evita astfel de incidente pe viitor.

Află și care a fost cea mai puternică furtună solară din istorie.

Aceste informații sunt cu atât mai importante cu cât Soarele se apropie de apogeul ciclului său de activitate, de 11 ani. Potrivit experților, activitatea maximă va fi atinsă în 2025.

Imagine digitală cu planeta Marte, pe fundal negru. Potrivit experților, apa de pe Marte ar fi dispărut mai recent decât se credea