NASA a descoperit 2 planete „complet diferite de cele din Sistemul Solar”. Unde se află și ce s-ar găsi pe ele

NASA a descoperit 2 planete „complet diferite față de cele din Sistemul Solar”, ce ar putea avea suprafețele acoperite cu un element esențial vieții.

Publicat: 22 decembrie 2022, 12:20 / Actualizat: 22 decembrie 2022, 16:34

Potrivit unui studiu recent realizat de NASA cu telescoapele Hubble și Spitzer, cele 2 planete sunt acoperite de apă. Ca urmare, cele 2 au fost numite și „lumi de apă”. Planetele orbitează în jurul unei stele roșii pitice. E cel mai rece tip de stea identificat până acum.

Cele 2 planete se află la o distanță de 218 ani-lumină de Pământ, în constelația Lyra, scrie CNN

Potrivit experților NASA, planetele sunt „complet diferite față de cele din Sistemul Solar”.

NASA a descoperit 2 planete „ complet diferite de cele din Sistemul Solar”

Studiul a fost publicat în jurnalul Nature Astronomy. Echipa de cercetare a fost condusă de Caroline Piaulet, studentă doctorand în cadrul Universității din Montreal. Pentru analiză au fost folosite telescoapele Hubble și Spitzer, cu ajutorul cărora NASA a descoperit cele 2 planete inedite.

Echipa a studiat sistemul planetar numit Kepler-138, denumire dată de faptul că poate fi studiat de nava Kepler. Experții știau că există 3 exoplanete în sistemul Kepler-138, dar abia acum au descoperit faptul că 2 dintre ele sunt, cel mai probabil, acoperite cu apă.

În plus, experții au descoperit și dovezi ce indică o a 4-a planetă în sistem, ce nu a fost descrisă până acum.

Descoperirea nu e atât de directă, însă. Experții nu au descoperit direct apă pe exoplanetele Kepler-138x și Kepler-138d. În schimb, ei au comparat mărimea și masele planetelor cu mai multe modele. Astfel NASA a descoperit că cele 2 planete sunt diferite. „O parte semnificativă a volumului lor – până la jumătate din volum – ar fi format din elemente mai ușoare decât roca, dar mai grele decât hidrogenul sau heliul.”

Compoziția planetelor poate schimba modul în care sunt studiate corpurile cosmice

„Înainte, credeam că planetele care sunt mai mari decât Pământul erau sfere mari de metal și rocă. Precum versiuni mai mari ale Pământului. De asta le numeam super-Pământuri,” a declarat Bjorn Benneke, din cadrul Universității din Montreal. „Dar, acum, am văzut că aceste 2 planete, Kepler-138c și Kepler 138-d sunt diferite și că o parte mare a volumului lor e compusă din apă.”

Acum că NASA a descoperit cele 2 planete inedite, există dovezi că astfel de „lumi de apă” pot fi găsite în univers.

„E cea mai bună dovadă de până acum pentru lumi de apă, un tip de planetă care exista în teoriile astronomilor de mult timp,” a continuat Benneke.

Temperatura ridicată de pe aceste planete ar putea indica o atmosferă formată din abur, potrivit NASA.

„Temperatura din atmosfera Kepler-138d e, probabil, deasupra punctului de fierbere al apei. Ne așteptăm la o atmosferă groasă, densă, compusă din aburul de pe această planetă,” a declarat Piaulet. „Doar că, sub această atmosferă de abur, e posibil să existe apă lichidă, la presiune mare. Sau chiar apă într-o altă fază, ce apare la presiuni ridicate, numită fluid supercritic.”

În plus, „lumile de apă” se află la o distanță ideală de stea pentru a putea avea apă lichidă pe suprafață, un element important pentru existența formelor de viață.

Imagine cu Pământul tăiat în 2, cu nucleul în mijloc, pe fundal negru. Gravitația e forța care continuă să schimbe suprafață Pământului