De ce le permite NASA cosmonauților bărbați să stea în spațiu mai mult decât femeilor. Explicația experților

Experții au dezvăluit de ce le permite NASA cosmonauților bărbați să stea în spațiu mai mult decât femeilor care ajung în orbită.

Publicat: 2 mai 2022, 9:57

Pământul e bombardat constant de radiație ionizantă. Aceste unde pot înlătura electronii din atomii corpului și un nivel ridicat de expunere la astfel de radiații poate duce chiar și la cancer, potrivit experților.

Magnetosfera și atmosfera Pământului previn trecerea acestei radiații generate de Soare și de razele galactice ale stelelor care explodează să ajungă pe suprafața planetei, potrivit Live Science.

Pe Stația Spațială Internațională, care e protejată de magnetosferă, dar nu de atmosferă, astronauții sunt expuși la un nivel mai ridicat de radiație ionizantă. Ca urmare, crește riscul ca aceștia să sufere de cancer, scrie Live Science.

NASA continuă să folosească limitele acceptate în 1989. Acestea includ reguli pentru cât de mult pot sta oamenii în spațiu, din cauza acestei radiații ionizante. În acest moment, limita e la 3% din riscul pe toată durata vieții pentru mortalitate din cauza cancerului.

Limita depinde de vârstă și sex. Minimul e de 180 de milisieverți de radiație pentru cariera unui cosmonaut de sex feminin. Aceasta e limita decisă pentru un cosmonaut în vârstă de 30 de ani. Limita maximă e de până la 700 de milisieverți pentru un bărbat în vârstă de 60 de ani.

Atunci când vine vorba despre de ce le permite NASA cosmonauților bărbați să stea mai mult în spațiu, limita pentru femei a fost aleasă în urma unui studiu, potrivit lui R. Julian Preston, din cadrul Environmental Protection Agency’s Radiation Protection.

Potrivit cercetării, atunci când bărbații și femeile au fost expuși la un nivel ridicat de radiație, pentru aceeași durată de timp, femeile aveau un risc dublu față de bărbați de a se confrunta cu cancer de plămâni.

„A fost considerat, în sens general, bazat mai ales pe supraviețuitorii bombelor atomice din Japonia, că, mai ales pentru cancerul de plămâni, femeile sunt mai sensibile” la readiația ionizantă, decât bărbații, potrivit lui R. Preston. NASA a dezvăluit cât vor costa proiectele Space Launch System și Orion.

Dincolo cum se explică de ce le permite NASA cosmonauților să stea mai mult în spațiu, rezultatele au avut repercusiuni. Acestea au fost observate atunci când vine vorba de carierele astronauților. În 2018, Peggy Whitson, din cadrul NASA, a declarat public că aceste limite de radiație i-au influențat cariera. Ea a fost nevoită să se pensioneze la 57 de ani, din cauza nivelului de expunere.

Limite de radiație NASA s-ar putea schimba în curând

În 2021, NASA a consultat experți din cadrul National Academies of Sciences, Engineering and Medicine. Agenția le-a cerut sfatul privind creșterea limitei de radiație permise pentru întreaga carieră la 600 mSv, pentru toți astronauții.

Dincolo de ce le permite NASA cosmonauților bărbați să stea în spațiu mai mult decât femeilor, experții vor să schimbe limita maximă.

NASA a determinat această limita cu ajutorul unui model de risc bazat pe persoanele cel mai suspectibile. Acestea ar fi femeile aflate la începutul carierei. NASA a confirmat peste 5.000 de exoplanete dincolo de Sistemul Solar.

NASA a calculat riscul mediu de mortalitate cauzat de expunere pentru acest grup. Ulterior, a convertit acest risc pentru o marjă de eroare mai mare. Astfel, a fost aleasă limita de 600 mSv. Aceasta s-ar traduce la expunerea pe care ar primi-o un astronaut în 6 luni de expediții la bordul SSI.

William Shatner în timpul zborului New Origin în spațiu, octombrie 2021. Sunt toți trei îmbrăcați în uniforme albastre