Telescopul Hubble a surprins o coliziune între galaxii. Imaginile spectaculoase cu „triunghiul spațial”

Telescopul Hubble a surprins o coliziune între galaxii, ce ar fi format un „triunghi spațial” spectaculos, care a uimit experții.

Publicat: 26 februarie 2022, 11:18

Telescopul Hubble a surprins un fenomen neobișnuit, prevăzut de astronomul Halton Arp, încă din anii 1960. Deși teoriile sale au fost combătute în acea perioadă, expertul a sugerat că există anumite interacțiuni galactice capabile să formeze stele în izbucniri violente.

Un astfel de fenomen, precum cele prezise de Arp, a fost surprins de Telescopul Hubble, în sistemul Arp 143, potrivit SciTech Daily.

Două galaxii s-au ciocnit frontal, ceea ce a dus la crearea unei formațiuni triunghiulare ce formează stele.

Telescopul Hubble a surprins o coliziune între galaxii

Perechea include galaxia în formă de spirală NGC 2445, în partea dreaptă, și galaxia NGC 2444 în partea stângă.

Cele două galaxii care interacționează sunt numite sistemul Arp 143. Experții sugerează că acestea au trecut una prin cealaltă, ce a dus la producerea unui „tsunami” de formare de stele, în formă de triunghi. Mii de stele se nasc în partea dreaptă, lângă galaxia NGC 2445. Astronomii cred că au găsit prima planetă în afara galaxiei noastre.

Telescopul Hubble a surprins o coliziune între galaxii și stele sunt formate de NGC 2445 pentru că e bogată în gaze, materia necesară pentru formarea stelelor.

În acest moment, galaxia nu a scăpat de forța gravitațională a NGC 2444. Aceasta pare să aibă o forță gravitațională mai mare decât cealaltă galaxie, motiv pentru care atrage materia către ea.

NGC 2444 a atras și gaze din NGC 2445 către ea, ceea ce formează „triunghiul spațial” neobișnuit.

„Simulările arată că această coliziune frontală între două galaxii e un mod de a crea cercuri de noi stele,” a declarat astronomul Julianne Dalcanton, din cadrul Universității din Washington.

„Ca urmare, cercurile de formare de stele nu sunt neobișnuite. Însă, ce e bizar la acest sistem e că are un triunghi de formare a stelelor. Un factor în această formă e că aceste galaxii sunt încă atât de apropiate una de cealaltă și că NGC 2444 tot trage de cealaltă galaxie din punct de vedere gravitațional,” a precizat Dalcanton după ce Telescopul Hubble a surprins o coliziune între galaxii.

Interacțiunea dintre cele două galaxi duce la formarea unor noi stele

„E posibil ca NGC 2444 să aibă o aură invizibilă, fierbinte, ce ar putea ajuta la atragerea gazelor din NGC 2445, de la nucleul acesteia,” a continuat Dalcanton. „Așa că nu sunt complet eliberate una de cealaltă încă și interacțiunea lor neobișnuită afectează cercul în acest triunghi.”

Telescopul Hubble a surprins o coliziune între galaxii. În acest fenomen, una dintre ele trage și fire de gaze de la partenera sa. Ca urmare, apar noi stele albastre, ce creează un fel de pod între cele două galaxii. Ce dimensiuni are cea mai mare galaxie descoperită până acum.

Aceste fire par să fie primele în ceea ce pare a fi un val de formare de stele. Acesta ar fi început pe marginea NGC 2445 și a continuat spre interior. Experții estimează că aceste stele s-au „născut” în urmă cu 50-100 de milioane de ani.

Aceste stele rămân în urmă, însă, pe măsură ce NGC 2445 continuă să se depărteze de NGC 2444.

Stele care s-au format doar în ultimele 1-2 milioane de ani se găsesc mai aproape de centrul NGC 2445.

Imagine cu Telescopul James Webb, în spațiu