NASA a confirmat peste 5.000 de exoplanete dincolo de Sistemul Solar. La ce distanță de Pământ se află

NASA a confirmat peste 5.000 de exoplanete dincolo de Sistemul Solar, descoperite până acum de experți.

Publicat: 22 martie 2022, 12:22

Până acum, au fost descoperite 5.000 de exoplanete, aflate în afara Sistemului Solar. Pragul a fost atins după ce au fost adăugate 65 de noi exoplanete în cadrul NASA Exoplanet Archive. Această arhivă include descoperiri de exoplanete din lucrări științifice, ce au fost confirmate prin mai multe metode de detectare.

Pragul de 5.000 de exoplanete descoperite până acum reprezintă un pas important în explorarea spațială, potrivit CNN

Acest număr e semnificativ mai mic decât cel total al planetelor din Calea Lactee, galaxia în care se află Pământul.

NASA a confirmat peste 5.000 de exoplanete dincolo de Sistemul Solar

„Nu e doar un număr,” a declarat Jessie Christiansen, cercetător în cadrul NASA și conducătorul echipei care gestionează arhiva.

Fiecare dintre ele reprezintă o lume nouă, o planetă nou-nouță. Fiecare dintre ele mă entuziasmează, pentru că nu știm nimic despre ele.

– Jessie Christiansen

NASA a confirmat peste 5.000 de exoplanete, într-o perioadă în care ritmul de descoperire a crescut semnificativ. Au existat numeroase teorii despre existența acestor planete de-a lungul timpului, dar primele astfel de lumi au fost descoperite oficial abia în deceniul 1990. Cum arată meteoritul de pe Marte care infirmă teoriile despre viața pe Planeta Roșie.

Exoplanetele descoperite până acum au caracteristici foarte diferite. Multe dintre ele sunt diferite față de planetele ce se găsesc în Sistemul Solar.

Printre acestea se numără lumi din rocă, mai mari decât Pământul, planetele similare cu Neptun și unele care se aseamănă cu Jupiter, de dimensiuni impresionante.

Experții au descoperit și că planete care orbitează în jurul a mai mult de o stea. Până acum, NASA a confirmat peste 5.000 de exoplanete. Dintre acestea, 30% intră în categoria gigant gazos, 31% sunt super-Pământ (planete similare cu Terra, dar mult mai mari) și 35% sunt similar cu Neptun. Doar 4% dintre ele sunt planete terestre, la fel ca Pământ sau Marte.

Există sute de miliarde de planete în Calea Lactee, susțin experții

Atunci când Christiansen era în facultate, la începutul anilor 2000, fuseseră descoperite aproximativ 100 de exoplanete. Acum, peste doar 2 decenii, NASA a confirmat peste 5.000 de exoplanete.

„A fost unul dintre motivele pentru care am vrut să lucrez în această arie. Pentru că era nouă și era atât de interesant că oamenii găseau planete în jurul altor stele,” a declarat Christiansen. „Acum, exoplanete sunt aproape comune. Colegul meu, David Ciardi (din cadrul NASA Exoplanet Archive) a precizat zilele trecute că jumătate din oamenii care trăiesc acum nu au trăit niciodată într-o lume lume în care nu aflasem de exoplanete.”

Chiar dacă experții au găsit un număr impresionant de astfel de lumi, Calea Lactee ar conține mult mai multe. Cum arăta Pământul acum 4 miliarde de ani.

„Dintre cele de 5.000 de exoplanete cunoscute, 4.900 se găsesc la distanțe de câteva mii de ani-lumină de noi,” a continuat Christiansen. „Și mă gândesc la faptul că suntem la 30.000 de ani-lumină de centrul galaxiei. Dacă extrapolezi din mica bulă din jurul nostru, acest lucru înseamnă că sunt mult mai multe planete în galaxia noastră, pe care încă nu le-am găsit, până la 100-200 de miliarde. E fascinant.”

Imagine cu Pământul tăiat în 2, cu nucleul în mijloc, pe fundal negru. Gravitația e forța care continuă să schimbe suprafață Pământului