Misiunea DART a schimbat forma asteroidului Dimorphos. Transformarea care a uimit NASA

Experții susțin că misiunea DART a schimbat forma asteroidului Dimorphos, de care s-a izbit în urmă cu doar câteva luni, pentru ca NASA să verifice dacă poate schimba traiectoria unor roci spațiale.

Publicat: 1 martie 2024, 13:38 / Actualizat: 1 martie 2024, 14:43

Experții au descoperit că asteroidul Dimorphos, ținta misiunii Double Asteroid Redirection Test (DART), și-a schimbat forma în urma impactului. NASA a investigat recent repercusiunile impactului misiunii DART.

Asteroidul Dimorphos a făcut obiectul unui experiment inedit ce a vizat devierea traiectoriei sale.

Se pare că, în prezent, aratăca un morman de resturi, provenite de la asteroidul de mai mari dimensiuni Didymos în jurul căruia orbitează, potrivit unui studiu coordonat de o cercetătoare născută în România, informează AFP, scrie AGERPRES

Misiunea DART a schimbat forma asteroidului Dimorphos

Dimorphos a fost percutat în septembrie 2022 de sonda DART lansată de NASA. Pentru a experimenta capacitatea agenţiei spaţiale americane de a devia de pe traiectoria sa un asteroid care ar risca să se ciocnească cu Terra.

Misiunea a fost realizată la aproximativ 11 milioane de kilometri depărtare de Pământ. Succesul misiunii a putut fi măsurat doar prin impactul asupra orbitei asteroidului Dimorphos în jurul lui Didymos. Dar aucm experții au descoperit că misiunea DART a schimbat forma asteroidului.

În acest sistem dual, primul corp ceresc măsura circa 160 de metri în diametru. Realizează iniţial o rotaţie completă în jurul celui de-al doilea corp ceresc, cu un diametru de 800 de metri, în aproape 12 ore.

Acest timp a fost scurtat cu peste o jumătate de oră după impact. Detaliul a fost captat şi în imagini de un microsatelit indian care a însoţit misiunea DART. A fost monitorizat de pe Terra cu ajutorul unor telescoape.

Echipa internațională a fost coordonată de Sabina Răducan, o cercetătoare specializată în mici corpuri cereşti la Universitatea din oraşul elveţian Berna. Aceste date „sugerează că Dimorphos este un morman de resturi”, a rezumat studiul publicat în revista Nature Astronomy.

„Conform simulărilor, singurele soluţii pe care le-am găsit presupun că, iniţial, Dimorphos era ‘o fiinţă’ foarte fragilă. Care a opus foarte puţină rezistenţă” la impactul cu sonda DART şi cu cele 650 de kilograme ale sale, a explicat pentru AFP un coautor al studiului, Patrick Michel, astrofizician la Observatorul de pe Coasta de Azur. Ca urmare, misiunea DART a schimbat forma asteroidului Dimorphos.

NASA a testat moduri de a apăra Pământul de un impact periculos

Fragilitatea sa a fost atât de mare încât impactul, „în loc să formeze doar un crater cu un diametru de circa 10 metri, ar fi dus, de fapt, la o deformare a întregului corp” al obiectului ceresc, a adăugat Patrick Michel, unul dintre liderii de echipă din misiunea DART.

Utilizarea modului condiţional se impune până când sonda HERA a Agenţiei Spaţiale Europene (ESA) va ajunge lângă Dimorphos în 2026. Atunci va putea să examineze asteroidul cu ajutorul unor resurse mult mai mari.

Dimorphos ar fi alcătuit dintr-un ansamblu heteroclit pe bază de siliciu, dar nu de genul „nisipului de la Saint-Tropez. Ci este mai degrabă un câmp de pietriş precum La Promenade des Anglais din Nisa, cu roci peste tot”, a adăugat Patrick Michel. NASA lansează acum și o misiune pe care Donald Trump a vrut s-o anuleze.

Rocile sunt destul de mici, întrucât mai puţin de 40% dintre ele au înălţimi de peste 2.5 metri, potrivit simulărilor susţinute de ultimele imagini realizate de sonda DART înainte de a se prăbuşi pe suprafaţa asteroidului. Misiunea DART a schimbat forma asteroidului prin acest impact.

Structura sa va fi examinată de un radar cu frecvenţă joacă al sondei HERA. Structura s-ar caracteriza printr-o mare porozitate, un detaliu ce explică fragilitatea asteroidului.

Aceste aspecte militează în favoarea teoriei despre naşterea şi creşterea lui Dimorphos. Pe baza resturilor ejectate de „fratele său mai mare” Didymos. Acest asteroid se învârte în jurul propriei axe precum un titirez şi care are o formă oarecum asemănătoare. Didymos se învârte suficient de repede pentru a ejecta prin efect centrifug o parte a materiei sale. Care s-a aglomerat pentru a forma Dimorphos.

Planetă extraterestră văzută de pe o planetă cu rocă. NASA a confirmat peste 5.000 de exoplanete recent