Primul „meteorit bumerang” al Pământului a fost descoperit. Ce s-a întâmplat cu roca inedită

Experții au descoperit primul „meteorit bumerang” al Pământului. Acesta a fost găsit recent în nordul Africii.

Publicat: 31 iulie 2023, 11:03

Roca ar fi primul astfel de meteorit, ce ar fi provenit de pe planeta noastră, înainte să fie arunca în spațiu și să se întoarcă înapoi pe Pământ. Nu toți experții sunt de acord cu rezultatele celui mai recent studiu.

Meteoritul poartă denumirea de NWA 12188 și are o greutate de 646 de grame, scrie Live Science

Roca a fost descoperită inițial de vânători, în deșertul din Maroc, în 2018.

Primul „meteorit bumerang” al Pământului a fost descoperit

Nimeni nu a mai găsit o rocă similară pe Pământ. Compoziția sa seamănă cu un tip de rocă vulcanică deja cunoscută. Ca urmare, unii cercetători cred că acesta provine de pe Pământ.

Astfel, roca a fost numită primul „meteorit bumerang” al Pământului. Un grup de cercetători a analizat roca și cred că e terestră. Aceasta ar fi provenit de pe Pământ înainte să fie aruncată în spațiu în urmă cu milioane de ani. Recent, se pare că aceasta s-a întors pe planeta noastră.

Jérôme Gattacceca, expert din cadrul Universității Aix-Marseille, din Franța, a prezentat concluziile echipei la o conferință din Lyon.

Dacă echipa are dreptate, atunci NWA 13188 va fi recunoscut oficial drept primul meteorit terestru găsit pe Pământ.

Experții cred că NWA 13188 e un meteorit pentru că are o „crustă contopită foarte bine formată”. Acesta e un strat fin de rocă ce a fost încălzită la temperaturi notabile, pe suprafața meteoritului. E un semn că roca a fost arsă parțial în atmosfera planetei noastre.

Un alt meteorit imens, descoperit recent în Antarctica, include cel mai vechi material din Sistemul Solar.

Aceasta nu e o caracteristică a rocilor vulcanice de pe Pământ. Ca urmare, roca e considerată primul „meteorit bumerang” al Pământului.

Experții au descoperit și urme de izotopi în compoziția rocii. Această descoperire sugerează că roca a fost expusă la raze cosmice. Acestea sunt particule care se mișcă prin spațiu la o viteză apropiată de cea a luminii. Nivelul acestor izotopi sugerează că roca a stat în spațiu cel puțin 10.000 de ani.

Există mai multe teorii despre cum ar fi ajuns meteoritul terestru în spațiu

Experții au mai multe teorii despre cum a ajuns meteoritul în spațiu. Prima teoria e că un vulcan a aruncat roca direct în spațiu. A 2-a teorie susține că s-a desprins de Pământ în urma unui impact cu un asteroid.

Experții cred că a 2-a teorie e mai probabilă. Nu există nicio erupție vulcanică înregistrată îndeajuns de puternică să lanseze roci în spațiu.

Nu toți experții sunt de acord că acesta e primul „meteorit bumerang” al Pământului.

Află care e locul din Sistemul Solar în care se află toate elementele necesare vieții, în afară de Pământ.

„E o rocă interesantă,” a declarat Ludovic Ferriere, din cadrul Muzeului de Istorie Naturală din Viena. Ferriere nu a fost implicat în studiu. Potrivit acestuia, „sunt necesare mai multe investigații înainte să lansăm teorii extraordinare”.

Alții cred că roca ar fi putut veni din alte zone ale Sistemului Solar, în ciuda elementelor în comun pe care le are cu rocile de pe Pământ.

„Cred că nu există niciun dubiu că e un meteorit,” a declarat Frank Brenker, geolog din cadrul Universității Goethe din Germania. „Dezbaterea acum e dacă provine de pe Pământ.”

Petrol crud care e ținut în mâini de o persoană, pe fundal negru, pentru a ilustra de unde provine