NASA lansează o misiune istorică. Cum vor experții să schimbe traiectoria asteroidului Dimorphos cu vehiculul spațial DART

NASA lansează o misiune istorică în care experții vor încerca să schimbe traiectoria unui asteroid, numit Dimorphos, cu ajutorul vehicului spațial DART.

Publicat: 24 noiembrie 2021, 13:39

Misiunea DART (Double Asteroid Redirection Test) a decolat la ora 22:21, ora locală în California, pe 23 noiembrie 2021. DART a decolat la bordul unei rachete SpaceX Falcon 9, de la baza Vandenberg Space Force Base. NASA TV și site-ul oficial al agenției au transmis în direct decolarea.

Vehiculul spațial va ajunge la destinație peste aproape 1 an, în septembrie 2022, scrie CNN

NASA a lansat DART pentru ca vehiculul spațial să se ciocnească de asteroidul Dimorphos, în încercarea de a testa o astfel de strategie în cazul în care Pământul va fi în pericol din cauza unei coliziuni cu un astfel de obiect spațial.

NASA lansează o misiune istorică

Misiunea DART face parte din strategiile de apărare a Pământului împotriva asteroizilor aflați în apropierea Pământului. Un asteroid similar ar fi cauzat dispariția dinozaurilor.

Ținta misiunii e Dimorphos, un mic asteroid aflat în apropierea unui asteroid mai mare, numit Didymos. E prima dată când agenția spațială demonstrează o astfel de tehnologie în public, ca parte din apărarea planetei.

E prima dată când oamenii au schimbat dinamica unui obiect din Sistemul Solar, într-un mod măsurabil, potrivit Agenției Spațiale Europene.

Vezi mai multe imagini cu lansarea misiunii DART în GALERIA FOTO!

Racheta Falcon 9 Space X și vehiculul spațial DART, în timpul lansării spre asteroidul Dimorphos. NASA lansează o misiune istorică pentru a devia traiectoria unui asteroid
Racheta Falcon 9 și vehiculul spațial DART au decolat din California, SUA / Profimedia Images

NASA lansează o misiune istorică pentru a testa schimbarea traiectoriei obiectelor aflate în apropierea Pământului. În această categorie sunt incluse obiectele spațiale a căror orbită se află la o distanță de 48 de kilometri de planetă.

Detectarea acestor obiecte, ce ar putea avea un impact semnificativ asupra Pământului în cazul unei coliziuni, reprezintă unul dintre obiectivele principale NASA.

Dimorphos e luna asteroidului Didymos (ce înseamnă geamăn în limba greacă). Didymos are o lungime de 0.8 kilometri și formează un sistem binar cu asteroidul mai mic, Dimorphos. Acesta are un diametru de 160 de metri. Cele două obiecte spațiale au fost descoperite în urmă cu două decenii.

Didymos și Dimorphos se vor apropia la 11 kilometri de Pământ în septembrie 2022. Vehiculul spațial se va îndrepta spre Dimorphos cu o viteză de 24.140 de kilometri pe oră, potrivit lui Nancy Chabot, coordonatoarea DART din cadrul Johns Hopkins Applied Physics Laboratory.

Impactul cu asteroidul Dimorphos va fi filmat

DART are o cameră montată, numită DRACO (Didymos Reconnaissance & Asteroid Camera for OpNav). Are și software de navigație autonomă, ce va ajuta vehiculul spațial să detecteze și să se ciocnească de asteroidul Dimorphos.

Scopul misiunii e ca DART să se ciocnească de Dimorphos pentru a schimba mișcarea asteroidului în spațiu. NASA lansează o misiune istorică ce va fi înregistrată de LICIACube, un satelit al Agenției Spațiale din Italia.

LICIACube e montat la bordul DART. Dispozitivul se va desprinde de el înainte de impact, pentru a putea înregistra ce se întâmplă. La 3 minute după impact, LICIACube va zbura lângă Dimorphos pentru a putea surprinde imagini și video. Video-ul va fi transmis pe Pământ.

Astronomii vor putea compara observațiile obținute cu ajutorul telescoapelor de pe Terra înainte și după impactul kinetic al DART pentru a determina cât din perioada orbitală a lui Dimorphos s-a schimbat.

– Tom Statler, cercetător în cadrul DART

Cum ar putea afecta vehiculul spațial DART asteroidul Dimorphos

La câțiva ani după impact, misiunea Hera a Agenției Spațiale Europene va investiga Didymos și Dimorphos. Scopul e analizarea potențialelor repercusiuni locale ale misiunii DART pe termen lung.

DART e primul pas în testarea metodelor pentru devierea asteroizilor periculoși. Asteroizii ce pot fi periculoși sunt o problemă globală și suntem încântați să lucram alături de colegii noștri din Italia și Europa pentru a strânge cele mai precise date posibile din demonstrarea devierii kinetice a impactului.

– Andrea Riler, expert din cadrul programului DART

Asteroidul Dimorphos a fost ales pentru această misiune istorică pe care o lansează NASA pentru că are o mărime potrivită, chiar dacă nu reprezintă un pericol pentru Pământ.

Vehiculul spațial e de aproape 100 de ori mai mic decât Dimorphos, așa că nu va distruge asteroidul.

„Nu va distruge asteroidul, doar îi va da un mic ghiont și va devia traiectoria sa în jurul asteroidului mai mare,” a declarat Chabot. Ca urmare, nu există un risc ca traiectoria Dimorphos să fie schimbată atât de mult încât să devină un pericol pentru planetă.

Impactul va schimba viteza asteroidului Dimorphos cu 1%. Astfel, va fi schimbată perioada orbitală cu peste 1 minut. Această schimbare va putea fi observată și măsurată de telescoapele de pe Pământ.

Fosila unui T.rex, pe fundal de apus cu nori, nuanțe de mov și portocaliu. Un studiu recent sugerează că nu un asteroid a dus la dispariția dinozaurilor