Locul de pe Pământ care e mai fierbinte decât Soarele. Cum e posibilă temperatura extremă

Puțini știu care e locul de pe Pământ mai fierbinte decât Soarele, steaua care se află în centrul Sistemului Solar.

Publicat: 20 mai 2024, 14:47 / Actualizat: 20 mai 2024, 15:47

Experții au recreat condițiile din nucleul stelelor și planetelor pe Pământ. Cu ajutorul unui experiment recent, au atins temperatura de 20.000.000 de grade Celsius. Adică o temperatură cu aproximativ 5.000.000 de grade Celsius mai mare decât interiorul Soarelui.

Prin crearea acestor condiții, experții pot înțelege mai profund fenomenele ce au loc în interiorul stelelor, scrie Forbes.

Astfel de experimente pot ajuta la dezvoltarea industriilor de energie și de medicină, susțin cercetătorii.

Locul de pe Pământ care e mai fierbinte decât Soarele

Experimentele au avut loc în cadrul SLAC National Accelerator Laboratory, al Departamentului de Energie, din California. În cadrul SLAC, există cel mai lung accelerator de particule liniar, conectat la un laser imens cu raze X. Acest laser ajunge ulterior în 7 cabine experimentale. În acestea, condițiile care se găsesc în centrul Soarelui au fost recreate în ultima cabină, cunoscută drept MEC (Matter under Extreme Conditions).

Astfel, experții au reușit să creeze un mediu în această cabină care e mai fierbinte decât Soarele, respectiv nucleul său, mai precis.

În cadrul MEC, laserele puternice sunt folosite pentru a vaporiza metalele în plasmă. Plasma e cea de-a 4-a stare a materiei, din care e compus Soarele. Plasma e un fel de gaz extrem de fierbinte, potrivit cercetătorilor. Atât de fierbinte încât atomii nu pot exista. În schimb, electronii sunt desprinși din atomi.

Ca urmare, se creează o supă de ioni și electroni. În cadrul acestor experimente, experții pot afla mai multe detalii despre interiorul stelelor. În plus, crearea unor acceleratoare de particule cu ajutorul plasmei ar ajuta și la producerea unor tratamente împotriva cancerului, susțin experții.

Cu ajutorul laserului de la SLAC, experții au atins un punct care e mai fierbinte decât Soarele. În cadrul acestui experiment, experții pot să surprindă și imagini cu modul în care evoluează plasma creată cu ajutorul laserului, la miimi de secundă. Aceste imagini pot scoate în evidență puncte care nu sunt la fel de stabile în plasmă.

Ce temperatură are Soarele

Soarele e format din gaze (92% hidrogen) și plasmă. Dacă steaua ar fi fost mai mică, atunci ar fi fost o bilă de hidrogen similară cu Jupiter. Dar, potrivit NASA, hidrogenul din nucleul Soarelui e ținut în interior de gravitație. Ceea ce duce la o presiune semnificativă.

Presiunea e atât de mare încât atomii de hidrogen se izbesc cu o forță îndeajuns de mare încât creează un nou element – heliu – într-un proces numit fuziune nucleară. Deși acest proces natural atinge temperaturi fantastice, experții au reușit să atingă un punct care e mai fierbinte decât Soarele.

În urma fuziunii nucleare, energia se strânge în interiorul Soarelui și ajunge la temperaturi de 15 milioane de grade Celsius. Energia radiază ulterior spre suprafața Soarelui și dincolo de atmosfera sa.

Deasupra nucleului Soarelui, se află o zonă radiativă. Aici, temperaturile pot ajunge și la 7 milioane de grade Celsius aproape de nucleu și 2 milioane de grade Celsius la granița exterioară.

Aici, căldura e transmisă prin radiațiile termice. Dincolo de această zonă se află cea de convecție. Are o grosime de 200.000 de kilometri și temperaturi de aproximativ 2 milioane de grade Celsius. Plasma din acest strat se află într-o mișcare de convecție și ajunge la suprafața Soarelui.

Imagine cu Pământul și atmosfera cu nori, pe un funda albastru. Experții cred că au descoperit ce provoacă dezechilibrul energetic al Pământului