Cea mai veche galaxie „moartă”, descoperită de James Webb. Cum sfidează legile universului

Telescopul James Webb a descoperit cea mai veche galaxie „moartă”, ce ar sfida legile universului, așa cum au fost înțelese până acum.

Publicat: 15 martie 2024, 7:23

Astronomii au descoperit galaxia „moartă” cu ajutorul ultimelor observații realizate cu Telescopul James Webb. Galaxia pare să sfideze modelele curente legate de evoluția inițială a universului, așa cum a fost înțeleasă până acum.

Galaxia nou descoperită poartă denumirea de JADES-GS-z7-01-QU, scrie Space.com.

Se pare că aceasta nu a mai format stele de 13 miliarde de ani, atunci când universul avea o vechime de doar 700 de milioane de ani.

Cea mai veche galaxie „moartă”, descoperită de James Webb

Telescopul spaţial James Webb a contribuit, de la momentul la care a devenit operaţional, în 2022, la descoperirea a numeroase surprize despre stadiile incipiente ale universului. La acestea se adaugă încă una.

Telescopul a realizat observaţii ale unei galaxii care era deja „moartă” când universul avea doar 5% din vârsta sa actuală, transmite Reuters, scrie AGERPRES. Astfel, JADES-GS-z7-01-QU a devenit cea mai veche galaxie „moartă” descoperită până acum.

Telescopul spaţial James Webb a observat o galaxie în cadrul căreia procesul de formare a stelelor a încetat. Acest incident a avut loc cu aproximativ 13.1 miliarde de ani în urmă. La 700 de milioane de ani după evenimentul Big Bang care a dat naştere universului.

Numeroase galaxii „moarte” au fost detectate de-a lungul anilor. Însă aceasta este cea mai veche, cu aproximativ 500 de milioane de ani.

„Galaxia pare că a trăit rapid şi intens. Și apoi a încetat să formeze stele foarte repede”, a declarat astrofizicianul Tobias Looser de la Institutul Kavli de Cosmologie din cadrul Universităţii Cambridge. Looser e autorul principal al studiului publicat în revista Nature.

„În primele câteva sute de milioane de ani ale istoriei sale, universul a fost violent şi activ. Cu mult gaz în jur pentru a alimenta formarea stelelor în galaxii. Acest lucru face ca descoperirea să fie deosebit de intrigantă şi interesantă”, a adăugat Looser despre cea mai veche galaxie „moartă”.

Această galaxie este relativ mică, cu între 100 de milioane până la un miliard de stele. Acest lucru ar plasa-o în vecinătatea masei galaxiei pitice Micul Nor al lui Magellan. Aceasta e situată lângă Calea Lactee, deşi aceasta încă formează stele noi.

Galaxiile care nu mai formează stele noi sunt asemănate cu un „cimitir stelar”

După ce o galaxie încetează să mai formeze stele noi, ea seamănă cu un cimitir stelar.

„Odată ce formarea stelelor se încheie, stelele existente mor şi nu sunt înlocuite. Acest lucru se întâmplă într-o manieră ierarhică, în ordinea greutăţii stelare. Deoarece cele mai masive stele sunt cele mai fierbinţi şi strălucesc cel mai intens. Și, ca urmare, au cele mai scurte vieţi”, a spus astrofizicianul Francesco D’Eugenio de la Institutul Kavli, coautor al studiului.

„Pe măsură ce cele mai fierbinţi stele mor, culoarea galaxiei se schimbă de la albastru – culoarea stelelor fierbinţi – la galben şi la roşu – culoarea celor mai puţin masive stele”, a adăugat D’Eugenio, ce a vorbit despre cea mai veche galaxie „moartă”.

„Stelele care au masa aproximativ egală cu cea a Soarelui trăiesc aproximativ 10 miliarde de ani. Dacă această galaxie a încetat să formeze stele în momentul în care am observat-o, astăzi nu ar mai avea stele asemănătoare Soarelui. Cu toate acestea, stele mult mai puţin masive decât Soarele pot trăi trilioane de ani. Aşa că vor continua să strălucească mult timp după ce formarea stelelor a încetat”, a precizat astrofizicianul.

Cercetătorii au stabilit că această galaxie a cunoscut o explozie de stele nou formate pe o perioadă de 30 până la 90 de milioane de ani. Apoi acest proces a încetat brusc. Ei încearcă să înţeleagă de ce.

Explozie neutronică în spațiu, pe fundal negru, la fel cum experții au descoperit acum „explozia perfectă”