Experții au descoperit o gaură neagră extrem de rară. De ce e atât de diferită

Cu ajutorul datelor adunate de Telescopul Spațial Hubble, experții au descoperit o gaură neagră extrem de rară, ce poate oferi noi informații despre evoluția acestor obiecte cosmice.

Publicat: 11 iulie 2024, 15:19 / Actualizat: 11 iulie 2024, 16:19

Astronomii au obținut noi date cu ajutorul Telescopului Hubble, ce dovedesc existența unei găuri negre de masă medie. Aceasta se află în centrul unui grup de stele numit Omega Centauri, aflat îndeajuns de aproape de Pământ pentru a fi studiat.

Găurile negre supermasive se află în centrul celor mai multe galaxii care au fost observate până acum, scrie Universe Magazine

Acești „monștri” cosmici pot avea o masă egală cu miliarde de stele.

Experții au descoperit o gaură neagră extrem de rară

Astronomii au analizat un roi stelar care ar fi nucleul rămas în urma unei galaxii de dimensiuni relativ mici. Aceasta a fost înghiţită de Calea Lactee în urmă cu 8 până la 10 miliarde de ani. Ceea ce se ascunde în centrul acestui roi i-a entuziasmat pe astronomi, relatează Reuters, scrie AGERPRES

În acest roi, experții au descoperit o gaură neagră extrem de rară. Cercetătorii au anunţat că mişcarea neobişnuită a şapte stele din acest roi oferă dovezi convingătoare ale prezenţei unei găuri negre evazive, de mărime medie, aflată în centru. Acest tip de găuri negre sunt mai mari decât cele obişnuite. Sunt formate în urma imploziei unei singure stele. Dar sunt mai mici decât coloşii aflaţi în centrul celor mai multe galaxii.

Roiul e numit Omega Centauri și conţine aproximativ 10 milioane de stele. Potrivit cercetătorilor, gaura neagră din interiorul roiului stelar este de cel puţin 8.200 de ori mai mare comparativ cu soarele nostru. Pentru comparaţie, gaura neagră supermasivă numită Sagittarius A* din centrul Căii Lactee are de 4 milioane de ori masa soarelui. Iar aceasta este eclipsată de găurile negre supermasive, de miliarde de ori mai mari decât masa soarelui, prezente în alte galaxii.

Experții au descoperit acum o gaură neagră mult mai rară decât cele supermasive. Cel puțin potrivit datelor pe care le avem până acum.

„A existat o îndelungă dezbatere cu privire la existenţa găurilor negre de masă intermediară. În special în Omega Centauri. Detectarea noastră ar putea ajuta la soluţionarea acestei deliberări”, a declarat astronomul Maximilian Häberle de la Institutul Max Planck pentru Astronomie din Germania. El e autorul principal al studiului ale cărui constatări au fost publicate în revista Nature.

Gaura neagră se află la o distanță de 17.700 de ani-lumină de Pământ

Această gaură neagră se află la aproximativ 17.700 de ani-lumină de Pământ. Un an-lumină este distanţa parcursă de lumină într-un an. Adică 9,5 trilioane de kilometri.

Singura gaură neagră mai mare, cunoscută, din Calea Lactee este Sagittarius A*. Este situată la aproximativ 26.700 de ani-lumină de Pământ.

Găurile negre sunt obiecte extraordinar de dense, cu o gravitaţie atât de puternică încât nici măcar lumina nu poate scăpa. Ceea ce face dificilă detectarea lor. Așa că experții sunt încântați că au descoperit o gaură neagră cu masă medie.

Această gaură neagră a fost detectată pe baza modului în care atracţia sa gravitaţională influenţează viteza a şapte stele cu mişcare rapidă aflate în vecinătatea sa. E un fenomen documentat în două decenii de observaţii realizate cu Telescopul Spaţial Hubble.

Cercetătorii cred că galaxia mai mică, care a avut, probabil, 10% din dimensiunea Căii Lactee, a adăpostit o gaură neagră care, dacă ar fi rămas neperturbată, ar fi devenit supermasivă pe măsură ce s-ar fi hrănit cu gaze şi alte materii din apropiere, „prinse” de atracţia sa gravitaţională. Însă, fuziunea galactică, care s-a produs când Calea Lactee avea aproximativ un sfert sau o treime din vârsta sa actuală, a lăsat gaura neagră „îngheţată” în timp.

Explozie cosmică, precum cea unică în viață, în nuanțe de albastru, pe fundal negru