O exoplanetă telurică ce prezintă atmosferă a fost descoperită pentru prima dată. Experții au fost surprinși

Telescopul James Webb a făcut o altă descoperire notabilă. De această dată, observatorul a găsit o exoplanetă telurică ce prezintă atmosferă, în premieră.

Publicat: 27 mai 2024, 7:23 / Actualizat: 27 mai 2024, 11:16

Exoplaneta 55 Cancri e considerată un super-Pământ. Acum, Telescopul James Webb a descoperit dovezi ale atmosferei în jurul planetei, ce se află la doar 41 de ani-lumină distanță de Pământ.

E una dintre cele 5 lumi confirmate că orbitează în jurul unei stele similare cu Soarele, din constelația Racului, scrie Sky At Night Magazine

Descoperirea e cea mai bună dovadă a unei atmosfere care înconjoară o planetă dincolo de Sistemul Solar. Ar putea fi un pas extrem de important în căutarea planetelor care pot susține viața.

Astronomii au căutat timp de mulţi ani planete telurice din afara sistemului nostru solar care să aibă atmosferă. Aceasta e o caracteristică considerată esenţială pentru posibilitatea de a găzdui viaţa.

În sfârșit au găsit o exoplanetă telurică ce prezintă atmosferă. Numai că această planetă infernală – aparent cu o suprafaţă alcătuită din roci topite – nu oferă nicio speranţă în privinţa posibilităţii de a fi locuibilă, informează Reuters, scrie AGERPRES

Cercetătorii au anunţat că această planetă este o „super-Terra”. Adică o lume telurică semnificativ mai mare decât planeta noastră, dar mai mică decât Neptun. Planeta orbitează periculos de aproape de o stea mai puţin strălucitoare şi mai puţin masivă decât Soarele nostru. Completează rapid o orbită la aproximativ 18 ore.

Observaţiile în infraroşu efectuate cu ajutorul a două instrumente de la bordul telescopului spaţial James Webb au indicat prezenţa unei atmosfere substanţiale. Dar aceasta e inospitalieră. Aceasta e probabil alimentată continuu de gazele eliberate de un vast ocean de magmă.

„Atmosfera este probabil bogată în dioxid de carbon sau monoxid de carbon. Dar poate avea şi alte gaze, cum ar fi vaporii de apă şi dioxidul de sulf. Observaţiile actuale nu pot preciza compoziţia exactă a atmosferei”, a declarat Renyu Hu, cercetător în planetologie la Jet Propulsion Laboratory al NASA şi la Caltech. Hu e autorul principal al studiului publicat în revista Nature despre cum astronomii au descoperit în premieră o exoplanetă telurică.

De asemenea, datele obţinute cu ajutorul telescopului spaţial James Webb nu au clarificat grosimea atmosferei. Renyu Hu a spus că aceasta ar putea fi la fel de groasă ca cea a Pământului. Sau chiar mai groasă decât cea a planetei Venus, a cărei atmosferă toxică este cea mai densă din sistemul nostru solar.

Planeta 55 Cancri e are o dimensiune de 8.8 mai mare decât cea a Pământului

Acea exoplanetă, numită 55 Cancri e sau Janssen, este de aproximativ 8,8 ori mai masivă decât Pământul. Are un diametru de aproximativ două ori mai mare decât cel al planetei noastre. Ea orbitează în jurul stelei sale la o distanţă de 25 de ori mai mică decât distanţa dintre Mercur şi Soare. Ca urmare, temperatura la suprafaţa sa este de aproximativ 1.725 de grade Celsius.

„Într-adevăr, aceasta este una dintre cele mai fierbinţi exoplanete telurice cunoscute”, a declarat astrofizicianul şi coautorul studiului, Brice-Olivier Demory, de la Centrul pentru Spaţiu şi Habitabilitate din cadrul Universităţii Berna din Elveţia, folosind termenul care desemnează planetele aflate în afara sistemului nostru solar. Chiar dacă 55 Cancri e, o exoplanetă telurică ce are atmosferă, nu poate fi locuită, descoperirea sa reprezintă un pas important.

„Există probabil locuri mai bune pentru o destinaţie de vacanţă în galaxia noastră”, a adăugat el.

Exoplaneta evoluează cel mai probabil în rotaţie sincronă. Ceea ce înseamnă că se află mereu cu aceeaşi parte orientată spre steaua sa. La fel cum se află Luna în raport cu Pământul. Planeta se află în galaxia noastră, Calea Lactee, la aproximativ 41 de ani-lumină de Pământ, în constelaţia Cancer. Un an-lumină reprezintă distanţa parcursă de lumină într-un an calendaristic, respectiv 9,5 trilioane de kilometri. Se ştie că alte patru planete, toate gigantice gazoase, orbitează în jurul aceleiaşi stele gazdă.

Imagine digitală cu planeta Marte, pe fundal negru. Potrivit experților, apa de pe Marte ar fi dispărut mai recent decât se credea