Forța care continuă să schimbe suprafața Pământului, din interiorul planetei. Ce transformări au loc

Forța care continuă să schimbe suprafața Pământului, din interior, e și cea care a dus la formarea planetei noastre și a multor alte obiecte cosmice.

Publicat: 12 noiembrie 2022, 7:43

La fel ca toate planetele, Pământul a fost creat și cu ajutorul gravitației. Treptat, masa de praf cosmic și roci a strâns suficient material să devină o sferă de minerale, ce a evoluat de-a lungul miliardelor de ani.

Gravitația continuă să schimbe planeta noastră, din interiorul Pământului, în moduri mult mai subtile decât în trecut, potrivit unui nou studiu, scrie Science Alert.

Noua cercetare scoate în evidență efectele gravitaționale subtile ale structurilor adânci ce pot afecta crusta de la suprafață.

Forța care continuă să schimbe suprafața Pământului, din interiorul planetei

Cercetătorii care au realizat studiul au comparat fenomenul cu masa de gheață care e atașată de un aisberg aflat sub apă. Masa nu e imediat vizibilă, dar are un rol important în structura și schimbările ce au loc la suprafața apei.

Gravitația e forța care continuă să schimbe suprafața Pământului. Ea creează mișcări semnificative la nivelul faliilor din crusta planetei. În plus, poate duce și la expunerea unor roci care se aflau la 24 de kilometri sub suprafață. Astfel, sunt produse structuri cunoscute drept complexuri de nucleu metamorfice.

Numeroase alte studii au încercat să explice mecanismul din spatele formării acestor structuri. Acum, experții au identificat procese geologice cheie care stau la baza formării lor.

Echipa de cercetare a analizat aceste complexuri din zona Phoenix și Las Vegas, Statele Unite ale Americii. Ei au confirmat că acestea par să fie rămășițele unui lanț muntos care s-a prăbușit.

Experții au folosit modele pe calculator pentru a studia exact cum s-a schimbat mediul de-a lungul timpului. Potrivit acestora, gravitația, forța care continuă să schimbe suprafața Pământului, a dus la îngroșarea și slăbirea bazei din crustă a complexurilor.

Aceste baze se formează în locurile în care crusta mai subțire se îngroașă sub un lanț muntos. Crusta intră sau înlocuiește mantaua mai groasă. Pentru că sunt slăbite de acest proces, lanțurile muntoase se pot prăbuși. Procesul include temperaturi ridicate, mișcări fluide și roci topite. Ca urmare, pot distorsiona straturile crustei aflate dedesubt.

Gravitația produce aceste schimbări la suprafața planetei

Potrivit modelului experților, această prăbușire e produsă 100% de gravitație. Aceasta trage de materiale cu densități diferite, în crustă și în hotarul ei cu mantaua. Studiul prezent folosește date din cercetări realizate în trecut de aceeași experți.

În 2022, înainte de studiul despre forța care continuă să schimbe suprafața Pământului, experții au detaliat efectele gravității și în alte zone din SUA. În plus, au realizat modele despre cum ar fi putut arăta peisajul înainte, în timpul și după schimbarea acestor complexuri de nucleu metamorfice.

Experții au creat un studiu și în 2021. În acesta, au analizat legătura dintre forțele din interiorul Pământului și climă pentru a schimba mediul. În plus, ei au luat în considerare și diversitatea speciilor de mamifere.

Studiul prezent poate duce la predicții privind modul în care va continua să evolueze geologia anumitor zone, precum cele analizate până acum. Cercetarea a fost publicată în jurnalul Nature Communications.

Aurora Boreală deasupra orașului Hamnoy. Se văd căsuțele ppe mal, zăpadă lângă munte și Aurora Boreală pe cer