Descoperiri științifice din 2021 care au doborât recorduri. Ce studii au impresionat

Numeroase descoperiri științifice din 2021 au impresionat experții, dar unele dintre ele au reușit chiar și să doboare recorduri.

Publicat: 4 ianuarie 2022, 7:23

În anu 2021, experți din întreaga lume au descoperit detalii impresionante din lumea naturală. Printre domeniile care s-au bucurat de cea mai multă atenție se numără medicina, astronomia și arheologia.

În ultimele 12 luni, cercetătorii au găsit cel mai vechi ADN de animal, dar și cea mai veche gaură neagră, potrivit Science News

Acestea au extins cunoașterea noastră despre planetă, istorie, dar și despre ce se află dincolo de orbita Pământului.

Descoperiri științifice din 2021 care au doborât recorduri

În 2021, experții au realizat descoperiri notabile în mai multe domenii. Printre cele mai impresionante se numără cea mai veche gaură neagră, ADN-ul antic de mamut și cel mai vechi ADN al omului de Denisova care a fost identificat în urmași care încă trăiesc.

Iată ce descoperiri științifice din 2021 au uimit, potrivit Science News:

Cea mai veche gaură neagră

În urmă cu 13 miliarde de ani, atunci când universul avea „doar” 670 de milioane de ani, s-a format o gaură neagră masivă, ce a fost descoperită în anul 2021.

Gaura neagră are o masă echivalentă cu 1.6 miliarde de stele de mărimea Soarelui. Poartă de numire de J0313-1806. E de două ori mai grea și cu 20 de milioane de ani mai veche decât gaura neagră care a deținut recordul precedent.

Această gaură neagră e atât de mare și veche încât poate schimba modul în care studiază experții astfel de obiecte spațiale. Recent, experții au găsit o „scurgere” în Calea Lactee.

Studierea gravitații la nivel micro

Printre cele mai impresionante descoperiri științifice din anul 2021 se numără și studiere gravității la nivel micro.

Orice obiect care are masă are și gravitație. Acum, experții au măsurat această forță la cel mai mic nivel de până acum. Ei au folosit o bilă de aur de doar 2 milimetri, cu o greutate de 90 de miligrame. E cel mai mic obiect studiat vreodată în contextul gravitației.

Experimentul a demonstrat că gravitația urmează aceleași legi, chiar și în cazul maselor foarte mici. Experții au vrut să studieze această forță și în contextul unui nivel cuantic.

Cea mai veche dovadă a degetelor mari opozabile

Degetele opozabile reprezintă o caracteristică importantă în evoluție. Printre cele mai notabile descoperiri științifice din anul 2021 se numără identificarea celei mai vechi dovezi a degetlor mari opozabile.

Acestea au fost identificate în cazul unui pterozaur poreclit Monkeydactyl, ce a trăit în urmă cu 160 de milioane de ani.

Reptila zburătoare, cu denumirea oficială Kunpengopterus antipollicatus, și-ar fi putut folosi degetele pentru a se urca în copaci. Ea a trăit în zona actuală în care se află China.

Cel mai vechi ADN animal descoperit până acum

Colțul unui mamut siberian ce a trăit în urmă cu aproximativ 1 milion de ani a fost descoperit în anul 2021 și a doborât un record. Înainte, acesta fusese deținut de un cal fosilizat ce a trăt în urmă cu 700.000 de ani. E una dintre cele mai importante descoperiri științifice din anul 2021.

Potrivit experților, această descoperire se apropie de limita la care rezistă ADN-ul. Genele mamutului sugerează că ar fi făcut parte dintr-o specie care nu era cunoscută până acum. Mamuții sunt unele dintre cele mai cunoscute animale preistorice și dispariția lor a fost studiată de-a lungul anilor.

ADN al omului de Denisova găsit în urmași actuali

Omul de Denisova e unul dintre cei mai enigmatici strămoși ai oamenilor. În 2021, experții au descoperit că oamenii care fac parte din grupul Ayta Magbukon, din Filipine, au aproximativ 5% ADN moștenit de la omul de Denisova. Aceasta e cea mai mare proporție identificată până acum. Descoperirea poate ajuta cercetătorii să înțeleagă tiparele de migrație ale speciei preistorice.

Lună plină mare, pe cer albastru, ca ultima Super Lună a anului 2022