Perioada în care a plouat timp de 2 milioane de ani pe Pământ. Ce ar fi cauzat fenomenul devastator

Experții au identificat perioada în care a plouat timp de 2 milioane de ani pe Pământ, un fenomen care a schimbat viața pe planeta noastră.

Publicat: 16 aprilie 2023, 9:05

În anii 1970 și 1980, geologii au observat elemente neobișnuite în rocile antice, cu o vechime de 232-234 de milioane de ani. În Alpi, o echipă de cercetători a studiat un strat de sedimente în carbon. În Marea Britanie, experți din cadrul Alastair Ruffell au examinat rocile gri ce se găsesc în solul roșu din zonă.

Ambele descoperiri sugerează că Pământul a ieșit dintr-o perioadă de secetă și a început să plouă din abundență, scrie IFL Science. Schimbarea ar fi avut loc în urmă cu 232 de milioane de ani.

Perioada în care a plouat timp de 2 milioane de ani pe Pământ

În sedimentele de gresie gri s-au descoperit dovezi potrivit cărora, la începutul erei dinozaurilor, atunci când numărul și diversitatea lor a crescut semnificativ, a existat o perioadă neobișnuit de umedă. Aceasta ar fi durat 1-2 milioane de ani.

După ce experții au descoperit perioada în care a plouat timp de 2 milioane de ani pe Pământ, au fost găsite mai multe dovezi care susțin această teorie.

În plus, se pare că această ploaie „a fost elementul care a permis dinozaurilor și posibil altor membri ai faunei terestre moderne să se diversifice. Și să domine uscatul”.

Fenomenul e cunoscut drept evenimenul Carnian pluvial – sau criza Carniană. Acesta a fost observat în roci din întreaga lume. Cauza cantității neobișnuite de ploaie se pare că a fost o creștere semnificativă a umidității. E posibil ca aceasta să fi început în urma unei erupții vulcanice enorme din zona Alaska.

„Erupțiile au atins apogeul în era Carniană,” a declarat Jacopo Dal Corso, ce a studiat erupțiile preistorice. „Studiam semnătura geochimică a erupțiilor în urmă cu mai mulți ani și am identificat unele efecte masive la nivelul atmosferei, pe întreg globul. Erupțiile au fost atât de mari, au eliberat o cantitate enormă de gaze cu efect de seră, precum dioxid de carbon, și au fost creșteri la nivelul încălzirii globale.”

Dincolo de evenimentele care au cauzat perioada în care a plouat timp de 2 milioane de ani pe Pământ, pe supercontinentul Pangea. În acea perioadă, pe supercontinent existau numeroși musoni.

Ploile abundente nu au fost favorabile pentru toate speciile

Musonul e cauzat atunci când aerul bogat în umezeală de deasupra oceanelor ajunge deasupra pământului. Acolo, se răcește și duce la ploit abundente. Pe măsură ce mările s-au încins în acea perioadă, s-a creat un strat de umezeală mai pronunțat deasupra lor. Temperatura oceanelor din acea perioadă a fost asemănată cu cea a supei fierbinți, potrivit cercetătorului Paul Wignall. Ca urmare, au avut loc mai mulți musoni, ce au dus la ploi și mai abundente.

În perioada în care a plouat timp de 2 milioane de ani pe Pământ, au dispărut numeroase specii. După încheierea acestor evenimente, unele dintre ele s-au putut dezvolta semnificativ.

Acea perioadă umedă nu a fost favorabilă mai multor forme de viață. Potrivit unui studiu publicat în ournal of the Geological Society, în acea perioadă aveau loc erupții vulcanice. Acestea „generau ploaie acidă și gaze cu efect de seră. Care au dus la dispariții din cauza creșterii șocante a temperaturilor. Ce a dus la distrugerea florei și solului și la anoxie și acidifiere în oceane”.

„Extincții în masă a plantelor și a unor erbivore terestre importante. După, dinozaurii par să fi fost singurii care au beneficiat. În perioada de recuperare. S-au extins în diversitate, impact ecologic și distribuție regională. Din America de Sud inițial, pe toate continentele,” au scris experții în studiu.

Curent cauzat de o furtună solară, similară cu cea care s-ar putea izbi de Pământ