De unde ar fi provenit asteroidul care a ucis dinozaurii. Experții cred că au găsit în sfârșit răspunsul

Experții cred că au descoperit de unde a provenit asteroidul care a ucis dinozaurii. Cu un diametru de 9.6 kilometri, obiectul s-a ciocnit de Pământ și a dus la o serie de evenimente cataclismice ce a dus la dispariția dinozaurilor.

Publicat: 21 noiembrie 2021, 7:23

Teoria potrivit căreia dinozaurii au dispărut în urma impactului asteroidului cu Pământ a fost pusă sub semnul întrebării de-a lungul anilor, dar rămâne cea mai probabilă și acceptată explicație pentru schimbările semnificative ce au afectat întreaga planetă și speciile ce trăiau atunci.

Până acum, experții nu au știut de unde provenea asteroidul masiv. În cadrul unei noi cercetări, aceștia au determinat de unde a venit obiectul stelar. În plus, ei ar fi descoperit și cât de des se întâmplă un astfel de eveniment, scrie Live Science..

Potrivit studiului, se pare că un asteroid cu diametrul de peste 9 kilometri are o traiectorie periculoasă spre Pământ la fiecare 250 de milioane de ani.

De unde ar fi provenit asteroidul care a ucis dinozaurii

Potrivit cercetării, obiectul stelar e un asteroid întunecat primitiv ce a provenit din centura de asteroizi principală a Sistemului Solar. Aceasta se găsește între Marte și Jupiter și include mai mulți asteroizi de acest gen.

Asteroizii întunecați au o compoziție chimică diferită, așa că nu reflectă la fel de multă lumină. Ca urmare, aceștia par mai întunecați. Un astfel de obiect ar putea fi asteroidul care a ucis dinozaurii.

David Nesvorny, conducătorul studiului și cercetător din cadrul Southwest Research Institute, din Colorado, Statele Unite ale Americii a analizat și mostre din craterul Chicxulub. Acesta a fost lăsat în urma impactului. Se află în Peninsula Yucatan, din Mexic, ce are un diametru de 145 de kilometri.

Analiza geochimică a sugerat că asteroidul provine dintr-o categorie de meteoriți primitivi.

Există mai multe teorii despre motivul real pentru dispariția acelor specii, însă asteroidul care a ucis dinozaurii e cea mai cunoscută. Printre alte teorii se numără o erupție vulcanică masivă, ce ar fi afectat viața pe Terra. Din cauza gazelor și cenușii degajate în erupție, clima s-ar fi schimbat și ar fi dus la dispariția lor. Indiferent de motivul real, experții sunt de acord că schimbarea condițiilor de climă și mediu au afectat semnificativ viețuitoarele care trăiau atunci.

Un asteroid de mari dimensiuni ar putea ajunge pe Pământ la fiecare 250 de milioane de ani

David Nesvorny a creat un model ce simulează traiectoriile asteroizilor din acea centură. Potrivit modelului, un asteroid cu un diametru de peste 9 kilometri e ”lansat” periodic din centură. Traiectoria sa e spre Pământ. Fenomenul are loc la fiecare 250 de milioane de ani. Acest obiect ar putea fi similar cu asteroidul care a ucis dinozaurii.

Această estimare e de 5 ori mai mare decât se credea până acum. Craterul Chicxulub a fost format în urmă cu 66 de milioane de ani.

Studiul despre locul din care ar fi provenit asteroidul care a ucis dinozaurii poate ajuta experții să studieze de unde ar putea apărea alte obiecte stelare periculoase pentru planeta Pământ.

”În studiu, am descoperit că 60% dintre obiectele care se ciocnesc cu Pământul provin din partea exterioară a centurii de asteroizi. Și cei mai mulți asteroizi din zona aia sunt întunecați/primitivi,” a declarat Nervorny. ”Așa că există o probabilitate de 60% – 3 în 5 – că următorul va veni din aceeași zonă.”

Welwitschia, planta ”care nu poate muri”, în deșertul Namibiei, în perioada în care înflorește