Ce provoacă dezechilibrul energetic al Pământului. Diferența a crescut în ultimii ani

Cercetătorii au studiat ce provoacă dezechilibrul energetic al Pământului. Diferența a crescut în ultimii ani și experții sunt 99% siguri că au descoperit cauza.

Publicat: 28 octombrie 2021, 11:23

Sistemul energetic al Pământului a suferit schimbări în ultimele decenii. Stabilitatea climei planetei se bazează pe un echilibru între cantitatea de energie pe care o absoarbe planeta de la Soare și cantitatea de energie pe care Pământul o emite înapoi în spațiu.

Acel echilibru s-a transformat în ultimii ani. Diferența crește, potrivit unui studiu publicat în jurnalul Nature Communications, potrivit NBC News

Aceste schimbări pot avea repercusiuni importante în viitorul climatic al planetei și modul în care oamenii înțeleg schimbările globale.

Ce provoacă dezechilibrul energetic al Pământului

Potrivit unei echipe de cercetători din cadrul Universității Princeton, există o șansă de sub 1% că acest dezechilibru are cauze naturale.

Experții susțin că dezechilibrul energetic al Pământului e provocat de activitatea umană. Gazele cu efect de seră și alte consecințe ale schimbărilor climatice provocate de oameni afectează echilibrul planetei.

Acest fenomen duce la încălzirea globală, creșterea nivelului mării și evenimente meteo extreme.

”Cu aceste schimbări din ce în ce mai dese, am creat un dezechilibru în care avem un surplus de energie în sistem,” a declarat Shiv Piyam Raghuraman despre ce provoacă dezechilibrul energetic al Pământului, din cadrul Universității Princeton și autorul principal al studiului. ”Acest surplus se manifestă drept simptome diferite.”

Cum afectează activitatea umană transferul de energie

Emisiile de dioxid de carbon și alte gaze cu efect de seră cauzate de activitatea umană prind căldura în atmosferă. Astfel, planeta absoarbe radiație infraroșie ce, în mod obișnuit, ar fi eliberată în spațiu.

Gheața marină care se topește și schimbări în concentrația aerosolilor, ambele afectate de încălzirea globală, duc și la faptul că Pământul reflectă o cantitate mai mică din radiația Soarelui înapoi în cosmos. Aceasta e o posibilă explicație pentru ce provoacă dezechilibrul energetic al Pământului.

Experții au folosit date obținute de sateliți din perioada 2001-2020. Ei au folosit analiza pentru crea modele climatice ce simulează efectele energiei Pământului dacă încălzirea globală cauzată de oameni nu ar exista.

Experții au observat că fluctuațiile naturale nu putea explica trendul energetic observat în ultimele două decenii.

Era aproape imposibil – cu o probabilitate mai mică de 1% – că o creștere atât de mare în dezechilibrul Pământului era cauzat de oscilațiile și variațiile planetei.

– Shiv Piyam Raghuraman

Oceanele depozitează 90% din căldura în exces a planetei, ceea ce duce la creșterea nivelului mării. Acest fenomen poate influența și formarea uraganelor și altor evenimente meteo extreme.

Căldura care rămâne crește temperatura suprafețelor de uscat și contribuie la topirea zăpezii și ghețarilor, un factor în ceea ce provoacă dezechilibrul energetic al Pământului.

Dacă dezechilibrul energetic al Pământului va continua, consecințele ce se resimt și azi se vor agrava. Aceasta e teoria lui Normal Leob, cercetător din cadrul Centrului de Cercetare Langley, NASA. Leob nu a fost implicat în studiu.

”Vom vedea temperaturi care cresc, nivelul mării care crește, zăpadă și gheață care se topesc,” a declarat Leob. ”Tot ce vedeți la șțiri – incendii forestiere, secete – se vor agrava dacă adaugăm căldură.”

Curent cauzat de o furtună solară, similară cu cea care s-ar putea izbi de Pământ