Cinci planete aliniate pe cer în iunie 2022. Când poate fi observat fenomenul rar

Cinci planete aliniate pe cer în iunie 2022 vor încânta privitorii, într-un fenomen astronomic rar, care poate fi observat cu ochiul liber, fără telescop.

Publicat: 3 iunie 2022, 12:13

În luna iunie 2022, toate cele 5 planete care pot fi văzute cu ochiul liber se vor alinia pe cer. Astfel, Mercur, Venus, Marte, Jupiter și Saturn vor putea fi văzute în linie, fără ajutorul unui telescop.

În plus, vor apărea în ordine, în funcție de distanța pe care o au față de Soare, de la stânga la dreapta, cum te uiți pe cer, scrie Science Alert.

Linia începe cu Mercur (care are o distanță medie față de Soare de 58 de milioane – 36 de milioane de mile) și se termină cu Saturn (distanță medie față de Soare de 1.4 miliarde – 886 de milioane de mile de Soare).

Cinci planete aliniate pe cer în iunie 2022

Fenomenul va fi vizibil în partea estică, înainte de răsărit. După ce Soarele va fi vizibil pe cer, va obstrucționa vederea. În emisfera nordică, cei care vor să observe fenomenul trebuie să își îndrepte privirea către est și sud. În emisfera sudică, trebuie să privească spre est și nord.

Cei care vor privi în aceste direcții, chiar înainte de răsărit, vor vedea cinci planete aliniate pe cer în iunie 2022. Fenomenul va putea fi vizibil întreaga lună, susțin experții. În diminețile de 3 și 4 iunie, însă, distanța dintre Mercur și Saturn va fi cea mai mică – 91 de grade.

O altă dată importantă pentru acest fenomen e 27 iunie. Atunci, separarea dintre planete va fi de 107 grade. În plus, Luna va fi vizibilă între Venus și Marte.

Experții susțin că Mimas, luna planetei Saturn, ar putea ascunde un ocean subteran – află cum arată suprafața satelitului natural.

Mercur va fi clar vizibil și pe 27 iunie, ceea ce înseamnă că va putea fi observat mai ușor pe orizont. În dimineața zilei de 27 iunie, fenomenul va fi vizibil aproximativ jumătate de oră.

Cele cinci planete aliniate pe cer în iunie 2022 vor fi cel mai vizibile în America de Nord. Vizibilitatea planetelor va varia, în funcție de zonă. Experții susțin, însă, că fenomenul va putea fi observat pe întreaga planetă.

O astfel de conjuncție a planetelor e rară

Planetele care pot fi văzute în linie creează un fenomen numit conjuncție. O conjuncție de 5 planete e rară. Ultima a avut loc în anul 2004.

Acum, cinci planete vor fi iar aliniate pe cer, în iunie 2022. În unele zile, vor fi vizibile și Uranus și Neptun, susțin astronomii. Pentru aceste 2 planete, însă, vor fi necesare un telescop și un binoclu. Acestea nu pot fi văzute cu ochiul liber de pe Pământ.

Află ce s-ar întâmpla dacă rotația Pământului s-ar opri – planeta s-ar transforma complet.

Fenomenul rar e așteptat încă din luna aprilie, când Saturn, Marte, Venus și Jupiter au fost aliniate. Acum, va fi vizibilă și planeta Mercur, într-o fenomen rar, ce a mai avut loc în urmă cu aproape 2 decenii.

La începutul lunii, planeta Mercur nu va fi la fel de vizibilă precum în următoarele săptămâni. E posibil ca unii privitori să aibă nevoie de binoclu pentru a o identifica pe cer, scrie CNN. Cei care vor să observe fenomenul, vizibil cu 30 de minute înainte de răsărit, sunt sfătuiți să verifice la ce oră se ridică Soarele pe cer. După răsărit, planetele nu vor mai vizibile cu ochiul liber.

Pată solară pe Soare, pe fundal negru, la fel ca „șarpele” de pe suprafața Soarelui