Lyride 2023. Când poți admira spectaculoasa ploaie de stele

Pentru Lyride 2023, cei care vor să vadă ploaia de meteoriți spectaculoasă vor avea ocazia de la jumătatea lunii aprilie.

Publicat: 18 aprilie 2023, 13:02

În fiecare an, ploaia de meteoriți Lyride are loc aproximativ în perioada 16 - 25 aprilie. În acest an, va atinge punctul maxim pe 22 aprilie. În acea noapte, Luna va fi luminată doat 6%, așa că meteoriții vor fi mai vizibili.

La fel ca în cazul celor mai multe ploi de meteoriți, vizibilitatea cea mai mare va fi înainte de răsărit, potrivit Bill Cooke.

Dar Lyridele vor fi vizibile începând de la miezul nopții, scrie Space.com. Maximul va fi în noaptea de 21 spre 22 și 22 spre 23.

Când va avea loc ploaia de meteoriți Lyride în 2023

În condiții ideale, vor fi văzute aproximativ 18 stele căzătoare. La 3 dimineața, în noaptea de 22 spre 23, va fi atins punctul maxim. Lyridele sunt cunoscute pentru semnele luminoase de pe cer, ce pot fi observate timp de câteva secunde, potrivit NASA.

Pentru Lyride 2023, nu sunt necesare instrumente speciale ca ploaia de meteoriți să fie văzută. Lyridele sunt asociate cu Cometa Thatcher. Aceasta orbitează în jurul Soarelui la fiecare 415.5 ani.

Cea mai recentă apropiere de Soare a avut loc în 1861. În medie, Lyridele produc 15-20 de meteoriți observabili pe oră.

În unii ani, ploaia de meteoriți e mai intensă și pot fi văzuți până la 100 de meteoriți pe oră. Aceste momente sunt greu de prezis.

„Oamenii susțin că există o periodicitate,” a declarat Cooke. „Dar datele nu susțin asta.”

Află și când poți vedea eclipsele solare și lunare din 2023.

Locul de origine perceput al ploii de meteoriți se va afla în constelația Lyra, la nord-est de Vega. Aceasta e una dintre cele mai vizibile stele pe cer în această perioadă a anului. Cei care vor să vadă ploaia de meteoriți Lyride în 2023 nu trebuie să se uite spre punctul de origine. Astfel ar risca să rateze meteoriții cu cele mai lungi cozi.

Există o medie de aproximativ 30 de ani între aceste momente mai intense. În ciuda mediei, numărul exact de ani între aceste evenimente variază.

Lyridele au o luminozitate medie, nu la fel de mare precum cea a Perseidelor, ce au loc în luna august.

Ce sunt și cum se formează Lyridele

Meteoriții Lyride sunt mici bucăți din Cometa Thatcher, ce a fost descoperită de astronomul A.E. Thatcher.

Meteoriții Lyride se mișcă repede, deși au o viteză mai mică decât Leonidele, ce au loc în noiembrie.

„Leonidele ne lovesc din plin,” a declarat Cooke, ce a vorbit despre ploaia de meteoriți Lyride din 2023.

Ploile de meteoriți au loc atunci când orbita Pământului se încrucișează cu cea a unei comete. Din acest motiv, au loc în aceeași perioadă în fiecare an și par să provină din anumite puncte precise pe cer. Pe măsură ce ard în atmosfera Pământului, meteoriții lasă urme luminoase pe cer. Sunt cunoscute și drept „stele căzătoare”, deși sunt doar fragmente din cometă.

Află când vor avea loc cele mai spectaculoase ploi de meteoriți din 2023.

Lyridele sunt unele dintre cele mai vechi ploi de meteoriți observate de oameni. Există dovezi ale observațiilor din anul 687 î.e.n. Nu e necesar un echipament special pentru Lyride, pentru că pot fi văzute cu ochiul liber.

Ideal e să mergi într-o locație întunecată și să te uiți la cer minim 30 de minute, pentru ca ochii tăi să se ajusteze la întuneric.

Cer întunecat de noapte, cu galaxie, deasupra unui lac, în nuanțe de albastru și roz, pentru a ilustra de ce e cerul întunecat noaptea