Diferența dintre asteroizi, meteoriți și comete. Care dintre rocile spațiale pot atinge dimensiuni periculoase

Te-ai întrebat care e diferența dintre asteroizi, meteoriți și comete? Deși toate sunt roci spațiale, au caracteristici diferite.

Publicat: 3 iulie 2022, 12:16

În Sistemul Solar, există miliarde, posibil trilioane, de roci spațiale care orbitează în jurul Soarelui. Unele dintre ele intră în categoriile de comete, asteroizi și meteoriți. Deși par similare, aceste obiecte cosmice sunt diferite.

Asteroizii sunt roci rămase în urma formării planetelor. Cei mai mulți se află în centura de asteroizi care orbitează în jurul Soarelui și care se află între Marte și Jupiter. Acestea pot avea dimensiuni diferite, de la mărimea unor mașini, la dimensiunea unor planete pitice, potrivit LiveScience.

Cometele sunt compuse din gheață și praf. Acestea s-au format la începutul Sistemului Solar, în urmă cu 4.6 miliarde de ani. Cele mai multe au orbite stabile, dincolo de planeta Neptun.

Meteoriții sunt asteroizi mai mici sau bucăți rupte din comete sau chiar planete. Acestea pot avea dimensiuni de la un fir de nisip la un diametru de 1 metru.

Diferența dintre asteroizi, meteoriți și comete

Deși par similare, cele 3 categorii de roci spațiale sunt foarte diferite. Dincolo de modul în care s-au format, există diferențe și la nivelul comportamentului și traiectoriei în spațiu.

Unii asteroizi sunt încadrați în categoria „potențiali periculoși” de către NASA, din cauza dimensiunii și a distanței față de Pământ.

Iată care e diferența dintre asteroizi, meteoriți și comete, potrivit LiveScience:

Asteroizi

Aceștia reprezintă rămășițele antice din Sistemul Solar. Pot avea dimensiuni și forme variate. Deși cei mai mulți au masa mică (masa cumulată a asteroizilor din Sistemul Solar e mai mică decât masa Lunii), unii dintre ei mai sunt numiți și planete minore.

Pot avea dimensiuni de la 1 metru, până la mărimi impresionante. Ceres, de exemplu, e aproape un sfert din Lună. Are un diametru de aproximativ 950 de kilometri. În 2006, a primit chiar titlul de planetă pitică.

Cei mai mulți asteroizi au forme alungite. Suprafața lor e plină de mici cratere, cauzate de diferite coliziuni cu alți asteroizi. Un număr restrâns de asteroizi sunt îndeajuns de mari încât să aibă gravitația necesară pentru a se forma în sfere, precum Ceres.

Asteroidul care a ucis dinozaurii s-ar fi izbit de Pământ primăvara – află care e dovada descoperită de experți.

Cei mai mulți dintre ei se află în centura de asteroizi dintre Marte și Jupiter, o diferența dintre asteroizi, meteoriți și comete. Centura a fost formată la scurt timp de la nașterea planetei Jupiter.

Comete

Cometele sunt rămășițele înghețate, rămase în urma formării Sistemului Solar. Astronomul Fred Whipple a fost primul care a descris aceste roci spațiale drept „bulgări murdari”, scrie LiveScience.

Acestea sunt formate din gheață și praf. Atunci când o cometă se apropie de soare, nucleul se încâlzește și gheața se transformă din material solid, în gaz, o diferența notabilă între asteroizi, meteoriți și comete.

Acest proces duce la crearea unei atmosfere în jurul cometei. Aceasta poate avea un diametru de mii de mile. Cometele și asteroizii s-au format în aproximativ aceeași perioadă, dar în condiții diferite. Ca urmare, au compoziții diferite.

Meteoriți

Meteoriții sunt roci spațiale din Sistemul Solar. Aceștia nu au dimensiuni mai mari de 1 metru. Sunt prea mici pentru a fi considerați asteroizi sau comete, deși pot reprezenta bucăți rupte din oricare dintre ele, o diferența notabilă dintre asteroizi, meteoriți și comete.

Experții estimează că aproximativ 48 de tone de material al meteoriților ajung pe Pământ în fiecare zi.

Femeie care stă în pat și se uită în telefon. Experții au dezvăluit recent de ce nu trebuie să folosești telefonul în pat