Cea mai veche ploaie de meteoriți descoperită vreodată va lumina cerul în aprilie. Când poți admira fenomenul spectaculos

Liridele, considerată cea mai veche ploaie de meteoriți consemnată vreodată, va lumina cerul în luna aprilie.

Publicat: 10 aprilie 2024, 13:45

La scurt timp după eclipsa totală de Soare care a fost vizibilă în America de Nord e 8 aprilie va avea loc ploaia de meteoriți Lyridele. Aceasta are loc în fiecare an, în perioada 15 - 29 aprilie. Punctul maxim are loc, de obicei, în noaptea 21-22 aprilie.

Lyridele sunt una dintre cele mai cunoscute ploi de meteoriți, dar și cea mai veche descoperită oficială, scrie Space.com

Prima consemnare oficială a avut loc în 687 î.e.n., atunci când ploaia de meteoriți a fost documentată de către astronomii chinezi.

Potrivit NASA, Lyridele sunt cunoscute pentru meteoriții rapizi și foarte luminoși. Deși nu ating viteza sau luminozitatea Perseidelor, ce au loc în august, când cei care privesc cerul pot vedea și 100 de meteoriți pe oră. În cele mai multe seri, Lyridele oferă aproximativ 10-20 de meteoriți pe oră

Cea mai veche ploaie de meteoriți documentată vreodată nu lasă urme foarte lungi pe măsură ce trec prin atmosfera Pământului. Dar pot produce ocazional sclipiri accentuate, ce au fost asemănate și cu mingii de foc.

Lyridele provin din rămășițele lăsate de cometa C/1861 G1 Thatcher, descoperită inițial în 1861. Meteoriții sunt produși, de obicei, de particulele de cometă lăsate în urmă și bucăți din asteroizi fragmentați.

Atunci când cometele orbitează în jurul Soarelui, lasă o coadă de praf în urma lor. În fiecare an, când Pământul trece prin aceste zone pline de praf, bucățile lăsate de cometă intră în atmosferă. Aici, se dezintegrează, ceea ce creează urme luminoase pe cer.

Lyridele sunt văzute cel mai bine din America de Nord, după ce Luna a apus și Soarele încă nu a răsărit. Ideal e să găsești o zonă departe de luminile orașului, pentru a nu avea de-a face cu poluarea luminoasă.

Pentru a vedea cea mai veche ploaie de meteoriți documentată vreodată, ideal e să fii îndreptat către est și să aștepți minim 30 de minute în întuneric, cât timp ochii tăi se adaptează la lipsa de lumină.

Lyridele se vor vedea în apropiere de constelația Lyra

Locul de origine perceput al ploii de meteoriți se va afla în constelația Lyra, la nord-est de Vega. Aceasta e una dintre cele mai vizibile stele pe cer în această perioadă a anului. Cei care vor să vadă ploaia de meteoriți Lyride în 2023 nu trebuie să se uite spre punctul de origine. Astfel ar risca să rateze meteoriții cu cele mai lungi cozi.

Există o medie de aproximativ 30 de ani între aceste momente mai intense. În ciuda mediei, numărul exact de ani între aceste evenimente variază.

Lyridele, cea mai veche ploaie de meteoriți, au o luminozitate medie, nu la fel de mare precum cea a Perseidelor, ce au loc în luna august.

Află și care sunt celelalte ploi de meteoriți spectaculoase din 2024.

Ploile de meteoriți au loc atunci când orbita Pământului se încrucișează cu cea a unei comete. Din acest motiv, au loc în aceeași perioadă în fiecare an și par să provină din anumite puncte precise pe cer. Pe măsură ce ard în atmosfera Pământului, meteoriții lasă urme luminoase pe cer. Sunt cunoscute și drept „stele căzătoare”, deși sunt doar fragmente din cometă.

Lună plină cu flori roz în partea de jos, pentru a ilustra luna florilor 2023