Ce ar fi inelele planetei Saturn, de fapt. Fenomenul care ar fi dus la formarea lor

Experții au o nouă teorie despre ce ar fi inelele planetei Saturn, de fapt. Se pare că acestea s-ar fi format în urma unui fenomen violent.

Publicat: 1 octombrie 2022, 7:43

Inelele planetei Saturn reprezintă unul dintre cele mai inedite detalii din Sistemul Solar. În plus, acestea sunt un mod simplu de a vedea că axul planetei e înclinat. Saturn se rotește la un unghi de 26.7 grade în comparație cu planul pe care orbitează în jurul Soarelui.

Astronomii au suspectat de mult timp că această înclinație e cauzată de interacțiunea gravitațională cu Neptun, planeta aflată în apropiere, potrivit MIT News

Un nou studiu realizat de astronomii MIT a dus la o altă teorie. Experții susțin că, în timp ce Saturn și Neptun au fost sincronizate la un moment dat, Saturn a reușit să scape de forța gravitațională a vecinei sale.

Ce ar fi inelele planetei Saturn, de fapt

În schimb, astronomii au o altă teorie. Ei cred că inelele și înclinarea în ax au fost cauzate, de fapt, de o Lună a planetei Saturn. În acest moment, planeta are 83 de sateliți naturali. Astronomii cred că în trecut a avut 84, cu încă un satelit natural numit Chrysalis.

Împreună cu ceilalți sateliți, sugerează experții, Chrysalis ar fi orbitat în jurul Saturn în urmă cu miliarde de ani. Prezența acestui satelit ar explica exact ce ar fi inelele planetei Saturn, susțin ei.

Atunci când Chrysalis încă s-ar fi aflat în orbita planetei, propria gravitație ar fi influențat-o pe cea a Saturn. Astfel, planeta era sincronizată în mișcări cu Neptun.

Află de unde ar proveni apa de pe Pământ, de fapt – care sunt concluziile unui studiu recent.

Echipa de cercetare estimează că în urmă cu 160 de milioane de ani, Chrysalis a devenit instabilă. Pentru că s-a apropiat prea mult de planetă, forța gravitațională a Saturn ar fi distrus satelitul natural.

Lipsa Chrysalis ar fi ajutat la îndepărtarea Saturn din sfera gravitațională Neptun. Ca urmare, axul său s-a modificat. În plus, experții cred că Chrysalis s-a descompus. În timp ce majoritatea bucăților s-ar fi izbit de planetă, o parte din satelit ar fi acum inelele planetei Saturn.

Unele dintre fragmentele Chrysalis ar fi rămas suspendate în orbită. De-a lungul timpului s-ar fi rupt în bucăți și mai mici și au ajuns în inelele planetei.

Inelele planetei Saturn ar avea o vechime de 100 de ani

Dacă ar fi existat, satelitul Chrysalis ar putea explica 2 mistere legate de Saturn. De ce are axul înclinat în ziua de azi și vârsta reală a inelelor planetei. Experții estimează că acestea au o vechime de aproximativ 100 de milioane de ani. Inelele sunt mult mai tinere decât planeta în sine.

„Precum crisalida unui fluture, acest satelit s-a aflat în stare latentă și a devenit brusc activ și, astfel, au apărut inelele,” a declarat Jack Wisdom, profesor în cadrul MIT și autorul principal al studiului care detaliază ce ar fi inelele planetei Saturn, de fapt.

Experții au creat mai multe simulări pentru a determina proprietățile satelitului, inclusiv masa și raza de orbită. În plus, au analizat și dinamica orbitală care ar fi necesară pentru a schimba rezonanța Saturn.

Ei au concluzionat că, în urmă cu 200-100 de milioane de ani, Chrysalis a intrat într-o zonă orbitală haotică. Satelitul s-ar fi apropiat de Iapetus și Titan, înainte să ajungă prea aproape de Saturn. Incidentul a dus la sfărâmarea satelitului natural.

Pisică neagră cu portocaliu, similară cu cea mai bătrână pisică din lume, Flossie