Apa de pe Marte ar fi dispărut mai recent decât s-a crezut. Acum cât timp încă se mai găsea pe Planeta Roșie

Potrivit unor noi dovezi, apa de pe Marte ar fi dispărut mai recent decât s-a crezut până acum, cu o diferență notabilă.

Publicat: 15 mai 2022, 8:23

Chiar dacă Marte e acum o planetă rece și uscată, ea a avut apă lichidă pe suprafață la un moment dat. Până acum, experții credeau că apa de pe Planeta Roșie a dispărut în urmă cu 3 miliarde de ani.

Noi dovezi susțin că acest lucru s-a întâmplat în urmă cu „doar” 700 de milioane de ani, în perioada Amazoniană, scrie Space.com

Noul studiu ridică semne de întrebare cu privire la istoria planetei Marte. Aceasta e considerată cel mai apropiat candidat pentru terraformare din Sistemul Solar.

Apa de pe Marte ar fi dispărut mai recent decât s-a crezut

Mineralele hidratate au fost descoperite de roverul chinez pe Marte. Acestea au fost găsite într-un vast bazin. Despre acesta se crede că ar fi locul în care se afla un ocean. Descoperirea sugerează că apa a existat pe suprafaţa planetei pentru mai mult timp decât se credea anterior, au declarat oameni de ştiinţă chinezi, relatează Reuters.

Află cum va fi viața pe Marte, potrivit lui Elon Musk – avertismentul celui mai bogat om din lume.

Conform unei analize a datelor transmise de roverul Zhurong, au fost detectate semne ale prezenţei apei în mineralele prelevate, scrie agerpres.ro. Acestea sunt vechi de 700 de milioane de ani. Studiul a fost publicat în revista Science Advances.

Până acum, se credea că pe Marte a existat apă până cu circa 3 miliarde de ani în urmă. Atunci avea loc a doua vârstă geologică a planetei. Acum, experții cred că apa de pe Marte ar fi dispărut mai recent.

Aceasta e cunoscută sub numele de perioada hesperiană, care s-a încheiat înainte să dispară apa, potrivit noului studiu. În actuala perioada amazoniană, pe suprafaţa planetei nu mai există apă.

Solul care conţinea mineralele prelevate de Zhurong avea o crustă dură. Aceasta s-ar fi putut forma prin creşterea apei subterane sau de la gheaţa topită care s-a evaporat de atunci, au mai spus oamenii de ştiinţă chinezi care susțin că apa de pe Marte ar fi dispărut mai recent decât se credea.

Roverul Zhurong a explorat câmpia numită Utopia Planitia

Aterizarea Zhurong pe Marte a avut loc în mai 2021. De atunci, roverul Zhurong a explorat câmpia numită Utopia Planitia.

Recent, au fost descoperite „urme de gheare” pe Marte – află ce sunt semnele de pe Planeta Roșie, de fapt.

Până acum, Zhurong a parcurs circa doi kilometri de la locul aterizării. În drumul său, adună date de pe teren. Printre acestea se numără și dovezi ce indică faptul că apa de pe Marte ar fi dispărut mai recent.

În ultimii ani, datele furnizate de o sondă aflată pe orbită operată de Agenţia Spaţială Europeană au arătat existenţa apei sub gheaţa de la polul sudic al planetei.

Aproape toată apa de pe Marte se află în gheaţa sa polară. Există, însă, urme foarte mici în atmosfera subţire a planetei.

Marte e considerat un candidat potrivit pentru planurile de colonizare a Sistemului Solar. Prezența apei pe Planeta Roșie reprezintă un detaliu important, ce ar putea ajuta viitoarele misiuni.

Cer întunecat de noapte, cu galaxie, deasupra unui lac, în nuanțe de albastru și roz, pentru a ilustra de ce e cerul întunecat noaptea