A descoperit Telescopul James Webb semne de viață extraterestră? Ce cred experții cu adevărat

Mulți cred că a descoperit Telescopul James Webb semne de viață extraterestră pe o planetă îndepărtată. Dar experții sunt de altă părere.

Publicat: 6 mai 2024, 14:44 / Actualizat: 6 mai 2024, 15:44

Anul trecut, James Webb ar fi detectat forme de viață în atmosfera unei planete similare cu Pământul. Unii experți credeau că avem de-a face doar cu nori din metan, nu dovezi ale formelor de viață.

Sunt necesare mai multe studii până ajungem la o concluzie fermă. Dar o nouă cercetare susține că telescopul a detectat doar un mediu neobișnuit pe exoplanetă, scrie Live Science

Exoplaneta, numită K2-18b, e o planetă caldă, de apă, ce are o atmosferă bazată pe hidrogen. Se află la 120 de ani-lumină de Pământ. În plus, se află și în orbita necesară susținerii vieții față de steaua sa.

A descoperit Telescopul James Webb semne de viață extraterestră?

Planeta a devenit cunoscută la nivel global după ce instrumentul Near Infrared Spectrograph (NIRSpec) al James Webb a descoperit posibile urme de sulfură de dimetil (DMS) în atmosfera sa. DMS e un gaz produs biologic. Pe Pământ, acest element e produs de creaturile marine microscopice numite fitoplancton.

Ca urmare, unii experți au concluzionat că Telescopul James Webb a descoperit că planeta K2-18b ar putea avea aceste forme de viață.

Alți cercetători cred că există șanse mici ca un telescop să poată detecta semnalele chimice de la distanțe atât de extreme față de Pământ.

„Semnalele DMS ale telescopului Webb nu sunt foarte puternice,” a declarat Shang-Min Tsai, conducătorul studiului. „Și erau prezente doar în anumite moduri atunci când am analizat datele. Voiam să ne asigurăm cu ce avem de-a face.”

Noua cercetare a fost publicată în The Astrophysical Journal Letters. Potrivit concluziilor, Telescopul James Webb nu a descoperit semne de viață extraterestră.

DMS-ul produs organic dispare rapid din atmosfera Pământului înainte să se acumuleze în cantități mari. Ca urmare, experții au crezut că același proces poate fi posibil și pe exoplanetă. Astfel, James Webb nu ar fi putut detecta cantități atât de mari de DMS dacă ar fi fost produs așa.

Experții au realizat mai multe simulări cu exoplaneta detectată de James Webb

Cercetătorii au realizat mai multe simulări cu atmosfera K2-18b’s. Echipa a determinat că DMS poate ajunge la un nivel ce poate fi detectat, cât timp oceanele teoretice de pe exoplanetă ar produce de 20 de ori mai mult DMS decât planctonul de pe Pământ.

Ca urmare, exoplaneta trebuie să fie complet acoperită de apă capabilă să susțină viața. Dar echipa a descoperit și că există o probabilitate foarte redusă ca James Webb să poată separa un semnal DMS de alte gaze care se găsesc des în atmosferă.

„Semnalul se suprapune puternic cu metanul,” a continuat Tsai, ce a condus studiul care a vrut să determine dacă Telescopul James Webb a descoperit forme de viață. „Și credem că separarea DMS de metan e prea complexă pentru capacitatea instrumentului.”

Ca urmare, e posibil să existe compuși biologici în atmosfera K2-18b. Și chiar și viață în oceanele planetei, dar telescopul nu e îndeajuns de sofisticat să le detecteze.

Gaură neagră, cu margine mov, pe fundal negru. Recent, experții au creat o gaură neagră în laborator