Cea mai strălucitoare exoplanetă a fost descoperită. E mai luminoasă chiar și decât Venus

Experții au descoperit ceea ce numesc cea mai strălucitoare exoplanetă observată până acum, cu ajutorul telescopului spațial Cheops.

Publicat: 11 iulie 2023, 7:23

Planeta e extrem de fierbinte și include și nori de metal, ce duc la ploi de titan. E planeta cu cel mai ridicat nivel de reflecție descoperită până acum în afara Sistemului Solar. Planeta reflectă aproximativ 80% din lumina stelei gazdă.

Observațiile au fost realizate cu telescopul spațial european Cheops, scrie Phys.org

Planeta e foarte diferită de Pământ. E și prima exoplanetă care are o strălucire similară cu cea a Venus.

Cea mai strălucitoare exoplanetă a fost descoperită

Exoplaneta e o lume arzătoare în care din nori metalici plouă cu titan şi care acţionează „ca o oglindă”. E cea mai strălucitoare exoplanetă detectată vreodată în afara Sistemului Solar, conform unui studiu publicat recent, transmite AFP, scrie AGERPRES.

Exoplaneta neobişnuită e situată la o distanţă de peste 260 de ani lumină de Pământ. Reflectă 80% din lumina stelei gazdă, potrivit noilor observaţii realizate cu ajutorul telescopului spaţial european Cheops (CHacterising ExOPlanet Satellite).

Aceasta este prima exoplanetă a cărei strălucire este comparabilă cu cea a lui Venus, cel mai strălucitor obiect de pe cerul nostru nocturn, cu excepţia Lunii.

Descoperită în 2020, această planetă e numită LTT9779b. E de mărimea lui Neptun și orbitează în jurul stelei sale în doar 19 ore.

Din cauza acestei proximităţi, faţa sa luminată ajunge la 2.000 de grade Celsius. E o temperatură considerată prea ridicată pentru formarea norilor. Cu toate acestea, strălucirea LTT9779b indică prezenţa norilor.

„A fost într-adevăr o enigmă”, a declarat Vivien Parmentier, cercetător la Observatorul de pe Coasta de Azur şi coautor al unui studiu publicat în jurnalul ştiinţific Astronomy and Astrophysics.

Ulterior, cercetătorii „au luat în considerare formarea acestor nori într-un mod similar în care se produce condensul într-o baie după un duş fierbinte„, a explicat cercetătorul, citat într-un comunicat despre cea mai strălucitoare exoplanetă descoperită până acum.

La fel ca efectul apei foarte fierbinţi într-o baie, un curent arzător de metal şi silicat – folosit la fabricarea sticlei – a suprasaturat atmosfera LTT9779b până s-au format nori metalici.

Exoplaneta LTT9779b are o orbită rapidă

Planeta rezervă, însă, şi alte surprize. Până în prezent, singurele exoplanete cunoscute care îşi înconjoară steaua atât de rapid (în mai puţin de 24 de ore) sunt fie planete gigante gazoase de zece ori mai mari decât Pământul, fie planete stâncoase de două ori mai mici decât Pământul.

LTT9779b este de aproximativ cinci ori mai mare decât Pământul. Este situată într-o regiune pe care astronomii o numesc „deşertul fierbinte al lui Neptun”. Aici, planetele de această dimensiune „nu ar trebui să existe”, după cum a subliniat Parmentier. Chiar și așa cea mai strălucitoare exoplanetă descoperită până acum se află în această zonă.

Află și de ce „planeta iadului”, unde 1 an durează doar 17.5 ore, a uimit experții.

Potrivit astronomilor, „norii metalici ai LTT9779b acţionează ca o oglindă”. Reflectă lumina şi împiedică distrugerea atmosferei sale, a declarat Maximilian Guenther, responsabil ştiinţific în cadrul proiectului Cheops al Agenţiei Spaţiale Europene (ESA). Ei se comportă „un pic ca un scut”. Precum cel care protejează „navele spaţiale din episoadele vechi din serialul ‘Star Trek’ „, a spus el pentru AFP.

Gaură neagră, cu margine mov, pe fundal negru. Recent, experții au creat o gaură neagră în laborator