3 copii au descoperit un exemplar extrem de rar de T.rex. Cum au găsit fosila în timp ce erau la o plimbare

3 copii aflați într-o plimbare în Dakota de Nord, SUA, au descoperit un exemplar extrem de rar de T.rex, unul dintre cei mai cunoscuți dinozauri din istorie.

Publicat: 8 iunie 2024, 8:01 / Actualizat: 8 iunie 2024, 10:28

Cei 3 băieți se aflau într-o simplă plimbare atunci când au descoperit fosilele unui dinozaur Tyrannosaurus rex adolescent. De atunci, specimentul a fost poreclit Teen Rex (trad. Adolescentul Rex).

Fosila poate oferi informații extrem de importante despre cum se maturiza acest dinozaur faimos, scrie Live Science

Cei 3 băieți care au descoperit dinozaurul au vârste cuprinse între 7 și 10 ani. Au găsit fosila în timp ce se plimbau prin formațiunea Hell Creek, în zona Badlan, în anul 2022. Au ajutat și la dezgroparea oaselor în anul 2023.

3 copii au descoperit un exemplar extrem de rar de T.rex

Fosile rare ale unui exemplar adolescent de Tyrannosaurus rex au fost excavate în ţinuturile mlăştinoase din Dakota de Nord. E o descoperire demnă de luat în seamă pentru cunoştinţele ştiinţifice pe care ar putea să le ofere despre viaţa şi istoria acestei specii faimoase de dinozauri. Și pentru povestea copiilor care le-au descoperit, informează Reuters, scrie AGERPRES.

Descoperirea acestui exemplar extrem de rar de T.rex a fost anunțată de Muzeul Naturii şi Ştiinţelor din Denver. Acolo, fosilele vor fi studiate şi expuse.

În iulie 2022, fraţii Liam şi Jessin Fisher, pe atunci în vârstă de şapte ani, respectiv 10 ani, şi verişorul lor, Kaiden Madsen, în vârstă de nouă ani, participau la o drumeţie. Căutau fosile alături de Sam Fisher, tatăl lui Liam şi Jessin. Cei 4 se aflau într-o zonă gestionată de Biroul pentru Administrarea Terenurilor din Statele Unite, la aproximativ 16 kilometri distanţă de oraşul Marmath, în sud-vestul statului Dakota de Nord. Liam şi tatăl lui au observat un os femural de mari dimensiuni care ieşea din pământ.

„Tatăl meu a strigat spre Jessin şi Kaiden şi le-a cerut să vină acolo. Iar ei au venit în fugă. Tata a întrebat: ‘Ce e asta?’. Iar Jessin a răspuns: ‘E un dinozaur'”, a povestit Liam, care a împlinit între timp vârsta de nouă ani.

„Nu ştiam ce fel de dinozaur era”, a spus Jessin, care are acum 12 ani.

Recent, a fost descoperită și ruda T.rex mai înspăimântătoare decât „regele dinozaurilor”.

Copiii au ajutat și la dezgroparea fosilei

Astfel, copiii au ajutat la descoperirea unui exemplar extrem de rar de T.rex. Sam Fisher i-a trimis o fotografie paleontologului Tyler Lyson, originar din Marmath şi fost coleg de clasă în liceu, în prezent curator al departamentului de Paleontologie a vertebratelor la Muzeul Naturii şi Ştiinţelor din Denver. Tyler Lyson a obţinut permisele de excavare, iar în iulie 2023 întregul grup s-a întors în acel sit.

Iniţial, se părea că osul femural aparţinuse unui exemplar de dinozaur erbivor cu cioc de raţă.

„Totuşi, în prima zi a săpăturilor, eu şi Jessin am descoperit mandibula din care ieşeau mai mulţi dinţi de T-rex. Acea imagine încă îmi dă frisoane şi acum”, a declarat Tyler Lyson.

„Am rămas pur şi simplu fără cuvinte”, a povestit Kaiden, în prezent în vârstă de 11 ani.

Tyrannosaurus rex a dominat lanţul trofic în vestul Americii de Nord. A fost unul dintre cei mai mari dinozauri carnivori din lume.

Se pare că acel exemplar exemplar extrem de rar de T.rex avea o vârstă de 13-15 ani. Reprezenta două treimi din mărimea unui adult, cu o lungime de 7,6 metri şi o greutate de 1.600 de kilograme. Exemplarele de T-rex atingeau dimensiunile specifice maturităţii în jurul vârstei de 18-21 de ani.

Fosilele celui mai mare exemplar cunoscut de Tyrannosaurus rex, un specimen denumit Sue şi expus la Muzeul Field din Chicago, au o lungime de 12,3 metri.

Exemplarul din Dakota de Nord a trăit în urmă cu aproximativ 67 de milioane de ani în urmă, spre sfârşitul Cretacicului. T-rex şi ceilalţi dinozauri, cu excepţia păsărilor care sunt descendenţii lor, au dispărut în urmă cu 66 de milioane de ani după ce un asteroid a lovit Pământul.

Imagine 3D cu Ichthyosaur stenopterygius, reptilă marină din Triasic, în apă. Experții au descoperit un prădător marin de temut