Oamenii nu trăiesc mai mult de 100 de ani din cauza dinozaurilor, susțin experții. Cum ne-ar fi influențat reptilele dispărute

Potrivit unui nou studiu, oamenii nu trăiesc mai mult de 100 de ani din cauza dinozaurilor și a unei presiuni generate de aceste reptile dispărut în urmă cu zeci de milioane de ani.

Publicat: 1 decembrie 2023, 13:28

Există o diferență notabilă între modul în care îmbătrânesc mamiferele și reptilele. Potrivit experților, e posibil ca această diferență să fi fost cauzată de dinozaurii care dominau planeta în urmă cu zeci de milioane de ani, un moment cheie în istoria mamiferelor.

Microbiologul João Pedro de Magalhães, din cadrul Universității din Birmingham, Marea Britanie, a descris un „blocaj de longevitate” într-un nou studiu, scrie Science Alert

Potrivit teoriei, atunci când dinozaurii dominau Pământul, era necesar ca mamiferele mult mai mici să se reproducă mai repede, pentru a supraviețui. Ca urmare, genele pentru longevitate au dispărut treptat, pe măsură ce a progresat evoluția.

„Unele dintre primele mamifere erau forțate să supraviețuiască la fundul lanțului trofic,” a declarat de Magalhães. „Și probabil au petrecut 100 de milioane de ani în epoca dinozaurilor evoluând astfel încât să poată supraviețui prin reproducere rapidă.”

„Acea perioadă lungă de presiune în evoluție a avut, propun eu, un impact asupra modului în care oamenii îmbătrânesc,” a declarat expertul care consideră că oamenii nu trăiesc mai mult pentru că strămoșii noștri au fost nevoiți să se adapteze la un mediu în care erau nevoiți să se reproducă rapid.

Potrivit studiului, strămoșii oamenilor în clasa mamiferelor euteriene ar fi pierdut anumite enzime în era dinozaurilor. Aceste enzime repară daunele provocate de lumina ultravioletă. Chiar și mamiferele marsupiale duc lipsa acestor enzime.

Un alt motiv pentru această pierdere a enzimelor e și faptul că mamiferele au fost forțate să devină nocturne, pentru siguranța lor. Milioane de ani mai târziu, lumina Soarelui afectează oamenii, motiv pentru care experții recomandă să folosim cremă SPF. E posibil ca mamiferele să fi pierdut mecanismul de reparare.

Există și alte semne care susțin această teorie. Dinții anumitor reptile, precum aligatorii, cresc toată viața. Oamenilor, în schimb, nu li se schimbă dinții constant. Experții au concluzionat că e rezultatul unei selecții genetice de acum zeci de milioane de ani. Ca urmare, cel mai recent studiu a concluzionat că oamenii nu trăiesc mai mult din cauza presiunii exercitate asupra strămoșilor noștri.

Mamiferele ar fi pierdut enzimele necesare regenerării care ar ajuta longevitatea

„Vedem exemple în lumea animalelor de un proces remarcabil de reparare și regenerare,” a declarat de Magalhães. „Această informație genetică ar fi fost inutilă pentru primele mamifere care nu ajungeau să fie mâncate de T.rex.”

Există, însă, anumite mamifere care pot trăi până la 100 de ani, precum balenele și oamenii. Dar acest maxim ar fi fost stabilit în urmă cu zeci de milioane de ani. În timpul unui moment critic în evoluția noastră.

Sunt necesare mai multe studii pentru a determina exact de ce oamenii nu trăiesc mai mult. Dar teoria lui de Magalhães deja a atras atenția lumii științifice.

O astfel de cercetare ar putea lua în considerare și alți factori care duc la îmbătrânire. Ce ar duce și la o înțelegere mai profundă a unor boli asociate cu îmbătrânirea, precum demenția și infarctul.

Factorii genetici din spatele acestui „blocaj al longevității” trebuie să fie investigați.

„Deși e doar o ipoteză în acest moment, există multe unghiuri din care putem analiza teoria,” a continuat de Magalhães. „Inclusiv faptul că apare mai des cancerul la mamifere decât la alte specii din cauza procesului rapid de îmbătrânire.”

2 câini, unul mai mare și roșiatic, cu un jack terrier care stă deasupra lui, în iarbă, pentru a ilustra câinii care trăiesc cel mai mult