Experții au creat un embrion uman fără spermă sau ovule. Cum a fost posibilă reușita: „E un fenomen extraordinar”

Experții au creat un embrion uman fără spermă sau ovule, un pas important pentru studiile viitoare despre evoluția bebelușilor în pântec.

Publicat: 7 septembrie 2023, 14:11

Experții au dezvoltat o entitate care seamănă foarte mult cu un embrion uman aflat în primele etape de dezvoltare. Pentru reușită, experții nu au folosit spermă, ovule sau un uter. „Modelul de embrion” a fost creat, în schimb, din celule stem.

Acesta arată exact ca un embrion uman de 14 zile, potrivit experților, scrie BBC News

Reușește chiar să elibereze aceiași hormoni care sunt folosiți pentru a detecta o sarcină cu ajutorul testelor.

Experții au creat un embrion uman fără spermă sau ovule

Experții speră ca acest model de embrion să ofere un mod etic de a înțelege primele momente din viața oamenilor. În primele săptămâni după ce un spermatozoid fertilizează un ovul, au loc schimbări semnificative. De la un grup de celule ce nu pot fi distinse, se ajunge la o forma care poate fi identificată cu ușurință.

E o perioadă extrem de importantă, în care au loc cele mai multe pierderi de sarcină și apariția defectelor de naștere. Dar nu e o etapă care poate fi studiată cu ușurință. Din acest motiv, nu e foarte bine înțeleasă. Pentru a schimba acest lucru, experții au creat un embrion uman în laborator.

Află și care sunt cele mai neobișnuite nașteri din lume, potrivit experților.

„E o cutie neagră și nu e un clișeu. Informațiile noastre sunt foarte limitate,” a declarat prof. Jacob Hanna, din cadrul Institutului Weizmann pentru Știință.

Studierea embrionilor umani reprezintă un sector cu numeroase obstacole legale, etice și tehnice. Din acest motiv, a crescut semnificativ piața dezvoltării unor embrioni în laborator, ce pot mima transformările prin care trece unul natural.

Experții au folosit celule stem pentru a crea embrionul

În locul spermei și ovulului, elementele de bază pentru fecundare, cercetătorii au apelat la ajutorul celulelor stem. Acestea au fost reprogramate pentru a putea deveni orice țesut din corp.

După aceea, experții au introdus diferite substanțe menite să ajute aceste celule stem să devină celule găsite în mod normal într-un embrion uman aflat în acest stadiu.

În total, experții au combinat 120 de astfel de celule, după care au urmărit evoluția lor. Astfel, experții au creat un embrion uman fără spermă, uter sau ovule.

Aproximativ 1% din această combinație a început să se asambleze într-o structură similară cu un embrion.

„Trebuie să laud celulele. Trebuie să ai combinația corectă și mediul potrivit și pur și simplu își fac treaba,” a continuat prof. Hanna. „E un fenomen extraordinar.”

Embrionii creați în laborator au crescut și s-au dezvoltat până când erau similari cu un embrion după 14 zile de la fertilizare. În numeroase țări, acesta reprezintă pragul legal pentru studierea embrionilor.

Cercetătorii speră ca acest model să ajute știința pe viitor. Poate explica modul în care apar diferite tipuri de celule. În plus, pot fi urmărite primele etape în dezvoltarea organelor din corp sau înțelegerea anumitor boli moștenite genetic. Acum că experții au creat un embrion uman în laborator, există șanse ca aceste studii să aibă loc.

Deja, studiul a demonstrat că unele părți din embrion nu se pot forma decât în prezența placentei. E posibil ca astfel de cercetări să ajute și fertilizarea in vitro pe viitor.

Alimente bogate în zahăr și fructoză, alcool, bomboane, dulciuri, care ar avea legătură cu dezvoltarea bolii Alzheimer