Un dinte descoperit în Laos ar putea fi indiciul pierdut din evoluția umană. Cărei specii aparține

Un dinte descoperit în Laos ar putea fi indiciul pierdut din evoluția umană. Acesta ar fi aparținut unei fetițe Denisovan, specie de oameni descoperită în 2010.

Publicat: 28 mai 2022, 10:17

Dintele a fost descoperit într-o peșteră din Laos. Fetița căreia i-a aparținut ar fi trăit în urmă cu 130.000 de ani și ar fi aparținut speciei Denisovan. Descoperirea ar putea ajuta la conturarea unui capitol necunoscut din istoria umană.

Acest dinte e prima dovadă fosilă a speciei Denisovan din Asia de sud-est, scrie CNN

Până acum, singurele fosile Denisovan au fost descoperite în Asia de nord. Acestea au fost identificate în peștera Denisova, din Munții Altai, Siberia, Rusia.

Un dinte descoperit în Laos ar putea fi indiciul pierdut din evoluția umană

Dintele a fost descoperit în peretele unei peşteri din nord-estul Laosului. Acesta oferă o perspectivă nouă asupra omului de Denisova, o misterioasă specie umană dispărută. Fosila poate dezvălui capacitatea reprezentanţilor acesteia de a se adapta atât la clima tropicală cât şi la cea rece, informează marţi Reuters, potrivit Agerpres.ro.

Acest dinte descoperit în Laos reprezintă un pas important în înțelegerea speciei umane dispărute.

Dintele este unul dintre puţinele rămăşiţe cunoscute de denisovani, reprezentanţi ai unei linii de descendenţă soră cu cea a neandertalienilor. Până în prezent, a fost cunoscută numai după fosile dentare şi osoase incomplete găsite într-un singur sit din Siberia şi în unul din Himalaya.

Molarul, cu o vechime estimată între 164.000 şi 131.000 de ani, a aparţinut unei fete de circa 4-6 ani. Acesta nu erupsese încă, potrivit experților.

Din cauza condiţiilor umede din Laos, ADN-ul străvechi nu s-a păstrat în acest molar. Cercetătorii au stabilit că aparţine unui denisovan pe baza formei sale. Dintele e scurt şi cu striaţii profunde. În plus, experții au studiat şi caracteristicile smalţului. Analiza proteinelor străvechi au indicat că molarul provine de la o fată.

Un dinte descoperit în Laos a fost dezgropat într-o peşteră de calcar numită Tam Ngu Hao 2. Aceasta e cunoscută localnicilor drept Peştera Cobra, în Munţii Annamite.

Dintele e prima dovadă a unui Denisovan descoperită într-o regiune caldă

„Este pentru prima dată când un denisovan a fost găsit într-o regiune caldă”, a declarat Fabrice Demeter, paleoantropolog la Centrul de GeoGenetică al Fundaţiei Lundbeck din cadrul Universităţii din Copenhaga, autorul principal al studiului publicat marţi în jurnalul Nature Communications.

Află cum arată ”omul dragon”, specia umană descoperită în China – experții că e cea mai apropiată rudă a oamenilor.

„Acest lucru înseamnă că erau adaptaţi la medii opuse, de la frig şi altitudine înaltă, la regiuni calde şi altitudine joasă. În această privinţă, ei erau ca noi, oamenii moderni”, a adăugat Demeter, despre cum un dinte descoperit în Laos poate oferi detalii despre evoluția umană.

Existenţa denisovanilor era necunoscută până când vârful unui os de deget a fost găsit în 2010 într-o peşteră din Munţii Altai, în Siberia. Acesta avea o vechime de 40.000 de ani. Trei molari au fost de asemenea descoperiţi în acel sit. O mandibulă parţială de Denisovan, datând din urmă cu aproximativ 160.000 de ani, a fost descoperită ulterior într-o peşteră tibetană.

Peştera din Laos este localizată la aproximativ 3.800 de kilometri de peştera siberiană.

Recent, experții au vorbit despre detaliul ascuns din evoluția oamenilor – află ce s-a întâmplat în ultimele 2 milioane de ani.

„Această descoperire (molarul) este deosebit de important, reprezentând prima dovadă directă a prezenţei denisovanilor în Asia de Sud-Est”, a declarat directorul Centrul de GeoGenetică al Fundaţiei Lundbeck, Eske Willerslev, coautor al studiului.

O femei arheolog care descoperă rămășițele unei țestoase care au fost descoperite în Pompeii